Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Tweetalig onderwijs en LO (2018)

Auteur(s): Maarten Massink

In Nederland zijn er veel scholen die tweetalig onderwijs aanbieden. Zowel in primair onderwijs als in voortgezet onderwijs. Dat betekent dat een aantal onderwerpen/vakken in een andere taal (vreemde taal, meestal Engels) wordt gegeven. De gedachte hierachter is dat door de inhoud van het onderwerp in een andere taal te geven dit leidt tot het versterken van deze vreemde taal. Dit geldt op een aantal scholen ook voor LO. Dat heeft gevolgen voor de didactiek en methodiek van het vak. Naast docent LO ben je ook taaldocent Physical Education. Er is sprake van CLIL: Content and Language Integrated Learning. Er is sprake van een integratie van aandacht voor het vak/onderwerp en de vreemde taal. In dit artikel wil ik voorbeelden geven van wat dit betekent in de praktijk van het lesgeven.

Literatuurverwijzing: Massink, M. (2018, januari). Tweetalig onderwijs en LO.

Omschrijving

  • Jaar:
    2018
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Trefwoord(en):