Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Van spelen tot serious gaming (2011)

spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk

In het eerste deel van dit boek wordt beschreven hoe de zeer inspirerende denkers, John Dewey, Lev Vygotsky en Jean Piaget, over spel hebben geschreven. Het tweede deel bevat 13 bijdragen om kennis en ervaring over de functie van spel en gebruik ervan in opleidingen over te dragen. De hoofdstukken zijn geschreven door opleiders van hogescholen en medewerkers van instellingen die de waarde van spel onder ogen zien. Of het nu gaat om spelend leren in de onderbouw, spelend onderzoeken in de bovenbouw, serious gaming in het kader van vakken in primair en secundair onderwijs, spelen in de buitenruimte, op de brede school, in de wijk, of spelbegeleiding, iedere auteur heeft met studenten voor ogen zijn ervaringskennis beschreven inclusief voorbeelden en opdrachten. In het laatste hoofdstuk komen overkoepelende thema’s aan bod, zoals spel in relatie tot het volgen van ontwikkeling en leerprocessen, spel in de multiculturele school, gaming en spelen, en de onderzoeksvragen die te stellen zijn gelet op spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk.
Het boek richt zich op opleiders en hun studenten van hogescholen in het kader van de opleiding tot leerkracht in het primair onderwijs, tot docent in het secundair onderwijs en tot pedagoog in vroege en naschoolse opvang.

Literatuurverwijzing: Aalsvoort, G.M. van der (2011). Van spelen tot serious gaming: spel en spelen in de pedagogische beroepspraktijk. Leuven: Uitgeverij Acco.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Kenniscentrum Sport & Bewegen ONDE-0091 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Kenniscentrum Sport & Bewegen
tel: 030-3041100
e-mail: info@kenniscentrumsportenbewegen.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    2011
  • Plaats:
    Leuven, Den Haag
  • Uitgever(s):
    Uitgeverij Acco
  • Collatie:
    303 p. fig. tab. Met lit. opg. ISBN: 9789033480805
  • Mediumsoort:
    Boek
  • Trefwoord(en):