Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Voetbal is oorlog (2016)

het Duitslandbeeld van de Nederlandse dagbladen rondom voetbalwedstrijden in de periode 1956-2012

Auteur(s): Joost van Leeuwen

De onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat, luidt als volgt: hoe heeft het Duitslandbeeld van de Nederlandse dagbladen, zoals de dagbladen dit uitten rondom de voetbalwedstrijden tussen de twee landen, zich ontwikkeld in de jaren 1956-2012 en in welke mate heeft dit Duitslandbeeld met de Tweede Wereldoorlog te maken? Het verdwijnen van de voetbalculturele verschillen tussen beide landen (Duitsers zijn qua voetbal op Nederland gaan lijken), in combinatie met het feit dat de oorlog steeds verder in het verleden komt te liggen, bieden naar de mening van de auteur verklaringen voor het feit dat de Nederlanders in het algemeen een stuk positiever over de Duitsers zijn gaan denken (als voetballand, maar misschien ook als complete natie). Het selectieve gebruik van de oorlog om de Duitsers te beschrijven door de kranten duidt volgens hem dan ook meer op een latente aanwezigheid van deze gevoelens. Voetbalwedstrijden, vooral wanneer deze van belang zijn (1974 en 1988), blijken dan simpelweg een uitlaatklep om de gevoelens te verwoorden en nationalisme te kanaliseren. Maar dergelijke gevoelens hebben blijkens dit onderzoek geen hoofdrol gespeeld.

Literatuurverwijzing: Leeuwen, J. van (2016). Voetbal is oorlog: het Duitslandbeeld van de Nederlandse dagbladen rondom voetbalwedstrijden in de periode 1956-2012. Leiden: Universiteit Leiden.

Omschrijving