Spring naar content
Terug naar de kennisbank

'Zicht op het Köhler group motivation gain effect (2015)

Auteur(s): Kay Ziesemer

Het Köhler Group Motivation Gain Effect wordt verklaard door het mechanisme van ‘sociale vergelijking’, samen met een ‘gevoel van onmisbaarheid’. In dit onderzoek werd een experimentele onderzoeksopzet gebruikt om de zichtbare effecten van de mechanismes achter het Köhler Group Motivation Gain Effect te onderzoeken. Middels meten van de mate van ‘sociale vergelijking’ werd gekeken naar het effect van het zien of niet zien van de partner op een teamprestatie in vergelijking met een individuele prestatie. De CrossFit atleten voerden een krachtoefening uit op individueel niveau en tijdens een teamprestatie met één partner. De hypothese of zichtbaarheid een positieve invloed heeft op de prestatie van de individuen tijdens de teamprestatie door het mechanisme van sociale vergelijking wordt hiermee getest. De resultaten tonen een niet significante daling aan in de prestatie bij deelnemers die zicht hadden op hun partner in vergelijking met deelnemers die geen zicht hadden op hun partner. De mate van sociale vergelijking bij de deelnemers vormt hierbij geen moderator voor het effect van zichtbaarheid op het uitvoeren van een teamprestatie. Uit dit onderzoek zijn geen van de hypotheses bevestigd, mogelijk is dit veroorzaakt door een ongelijke verdeling van de condities met betrekking tot vaardigheden en ervaring van de deelnemers. 

Literatuurverwijzing: Ziesemer, K. (2015). 'Zicht op het Köhler group motivation gain effect. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving