Zwemactiviteiten structureel in het LO-curriculum
hoe bereiden we toekomstige leraren LO voor op deze taak?
Het vakgebied LO op scholen is gericht op jeugdigen beter leren bewegen en hen daarmee voor te bereiden op, en te motiveren voor een succesvolle en duurzame deelname aan onze sport- en beweegcultuur (KVLO, 2017). Een sporten beweegcultuur die zeer divers is en waar zwemactiviteiten een groot deel van uitmaken. Zo behoort de zwemsport al jaren tot de top drie van meest populaire sporten in Nederland (NOC*NSF, 2018). Ondanks het feit dat de zwemsport zo’n groot deel uitmaakt van onze sport- en beweegcultuur, zien we dat zwemactiviteiten niet of nauwelijks structureel onderdeel uitmaken van het LO-curriculum op scholen. Hoe kunnen we dit veranderen?
Lichamelijke opvoeding, zwemonderwijs, ‘natte gymles’, bewegingsonderwijs in het water
Literatuurverwijzing: Weile-Driessen, M. (2019, oktober). Zwemactiviteiten structureel in het LO-curriculum: hoe bereiden we toekomstige leraren LO voor op deze taak?. Lichamelijke Opvoeding 107 (pp. 30 - 32)