Zwemmen met gehandicapten (1992)
een handboek voor sporter en begeleider, basiskennis en toegepaste kennis
Na inventarisatie van de zwemsport willen de auteurs deze uitgave, die specifiek gericht is op het zwemmen met gehandicapten, baseren op twee uitgangspunten:
- De basiskennis. Dit wil zeggen de fundamentele kennis die een begeleider/-ster minimaal moet bezitten op het gebied van lichamelijke en visuele handicaps, alswel het begeleiden van gehandicapten in en rondom het water. Er wordt aandacht besteed aan tips voor begeleiders, aangepaste accommodaties, speciaal materiaal zoals liften en rolstoelen, veiligheid in en rondom het water, enzovoort;
- De toegepaste kennis. Hier zal het gaan over de techniek van het leren zwemmen aan gehandicapten. Het aangrijpingspunt is de Halliwck-methode, een 10-punten programma.
Verder hebben de samenstellers bij de keuze van de onderwerpen zich in hoofdzaak gericht op praktijkvragen. Dit boek is geen trainershandleiding. Het is eerder een hulpmiddel bij cursussen op het gebied van de zwemsport.
Literatuurverwijzing: Dorpmans, J., & Lambeck, J. (1992). Zwemmen met gehandicapten: een handboek voor sporter en begeleider, basiskennis en toegepaste kennis. Haarlem: B.V. Uitgeverij De Vrieseborch.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier instituut | GEHA-0043 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl