Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
22.218 publicaties gevonden
-
In het beroepsprofiel voor de LO docent staat beschreven dat pedagogische bekwaamheid één van de bekwaamheidseisen is waaraan een docent moet voldoen. Er volgt een beschrijving van wat dat betekent.…
-
Formatief beoordelen is bezig aan een stevige opmars in het onderwijs, ook in de lichamelijke opvoeding. Het is een manier van didactisch handelen, waarbij heel wat meer komt kijken dan…
-
ondersteunen van het leerproces in het leren les- en leidinggeven
De opleiding tot sport- en bewegingscoördinator in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) van het Koning Willem I College te ’s-Hertogenbosch is een driejarige beroepsopleiding waar studenten worden voorbereid op het werken…
-
Een kind doet enorm zijn best, boekt in een paar weken enorme progressie in zijn motorische ontwikkeling en wordt afgerekend met een 4. Dit terwijl een andere leerling met een…
-
in een school voor de scheepvaart en de transportsector in Rotterdam
In een school in Rotterdam voor het beroepsonderwijs op het gebied van de scheepvaart en de transportsector komen veel leerlingen met gedragsproblemen (10%). De school omvat het hele scala van…
-
met methode van zelfevaluatie om leerlingen meer te betrekken bij het eigen leerproces
Active Reviewing (AR) is een methode van zelfbeoordeling gebaseerd op de reflectiecyclus van Kolb (2015). Aan de hand van AR wordt op een actieve manier terug- en vooruitgekeken op het…
-
zaalvoetbal (1)
Dit artikel is een vervolg op ‘Variëren met leren: turnen’ uit LO 4 (april 2019) en ‘Variëren met leren: judo’z (juni 2019). Het doel van deze artikelen is heldere praktijkvoorbeelden…
-
lessen ontwikkelen aan de had van het cyclus van formatief evalueren
Formatief evalueren doen we allemaal in onze lessen, maar vaak impliciet of onbewust. We gaan met leerlingen na waar ze naartoe werken, waar ze staan en hoe ze op de…
-
Zoals reeds vermeld in het artikel ‘Formatief evalueren’ van Weeldenburg & Slingerland (2019) dient formatief evalueren beschouwd te worden als een essentieel onderdeel van het onderwijs om het leren van…
-
een essentieel onderdeel van het bewegingsonderwijs
In de onderwijspraktijk is de laatste jaren steeds meer aandacht ontstaan voor de functie en de kwaliteit van evalueren. Net als andere vakgebieden is ook het vakgebied LO in toenemende…