Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
22.218 publicaties gevonden
-
Sport en bewegen door kinderen en jongeren krijgt de komende jaren een ‘boost’. In het eerste nationale Sportakkoord, dat minister Bruno Bruins samen met vertegenwoordigers van de sport, van gemeenten…
-
Kinderen kennis laten maken met de grote diversiteit aan sporten in de directe woonomgeving van het kind. Dat is de doelstelling waarmee de stichting BoesCoolFit in 2011 van start is…
-
dit artikel hoort bij het topic Formatief evalueren van Lichamelijke Opvoeding Magazine 6 2019
Zelfregulatie past goed in het bewegingsonderwijs. Immers, het Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding (Bax e.a., 2017) stelt als doel van bewegingsonderwijs om leerlingen meer(voudig) bekwaam en enthousiast te maken om nu…
-
SALTO-studie geeft inzicht!
Steeds vaker worden vakdocenten LO ingezet op basisscholen. Naast verwachte didactische en pedagogische voordelen, wordt verondersteld dat dit ook een positieve invloed kan hebben op het beweeggedrag, beweegplezier en de…
-
In het kader van het topic over professionaliseren hebben we enkele collega’s gevraagd hoe zij dat hebben opgepakt. Naar aanleiding van het afscheid van Peter Heij schreef Hazelebach in het…
-
De afgelopen maanden mocht ik vier praktijkartikelen publiceren over variëren met leren. De artikelen vinden hun oorsprong in impliciet leren en ASM. Beiden hebben een belangrijke rol gespeeld in mijn…
-
Op 10 oktober 2019 zijn de voorstellen van het ontwikkelteam (OT) Bewegen & Sport van Curriculum.nu overhandigd aan minister Slob. Zij vormen de basis voor de actualisatie van de huidige…
-
hoe variatie de softballes kan verdiepen
Het lijkt er steeds meer op dat differentieel leren een effectievere leermethode is dan de traditionele, lineaire leermethode. Differentieel leren kan goed toegepast worden binnen het bewegingsonderwijs. Door meer ruis…
-
bijvoorbeeld met Tchouk
Wat maakt dat je een langdurig b(l)ij blijft in je vak: bewegingsonderwijs of lichamelijke opvoeding. Een interessante vraag en een uitdaging. Tijden veranderen. Er is meer communicatie, en het internet…
-
vier perspectieven op leren bewegen
In dit artikel wordt een vierkwadrantenmodel gepresenteerd met twee dimensies: ‘bewegen beleven – bewegen verbeteren’ en ‘spelen – sporten’. Het model onderscheidt vier perspectieven: speelbeleving, speelverbetering, sportverbetering en sportbeleving. De…