Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
22.312 publicaties gevonden
-
zaalvoetbal (1)
Dit artikel is een vervolg op ‘Variëren met leren: turnen’ uit LO 4 (april 2019) en ‘Variëren met leren: judo’z (juni 2019). Het doel van deze artikelen is heldere praktijkvoorbeelden…
-
lessen ontwikkelen aan de had van het cyclus van formatief evalueren
Formatief evalueren doen we allemaal in onze lessen, maar vaak impliciet of onbewust. We gaan met leerlingen na waar ze naartoe werken, waar ze staan en hoe ze op de…
-
Zoals reeds vermeld in het artikel ‘Formatief evalueren’ van Weeldenburg & Slingerland (2019) dient formatief evalueren beschouwd te worden als een essentieel onderdeel van het onderwijs om het leren van…
-
een essentieel onderdeel van het bewegingsonderwijs
In de onderwijspraktijk is de laatste jaren steeds meer aandacht ontstaan voor de functie en de kwaliteit van evalueren. Net als andere vakgebieden is ook het vakgebied LO in toenemende…
-
Sport en bewegen door kinderen en jongeren krijgt de komende jaren een ‘boost’. In het eerste nationale Sportakkoord, dat minister Bruno Bruins samen met vertegenwoordigers van de sport, van gemeenten…
-
Kinderen kennis laten maken met de grote diversiteit aan sporten in de directe woonomgeving van het kind. Dat is de doelstelling waarmee de stichting BoesCoolFit in 2011 van start is…
-
dit artikel hoort bij het topic Formatief evalueren van Lichamelijke Opvoeding Magazine 6 2019
Zelfregulatie past goed in het bewegingsonderwijs. Immers, het Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding (Bax e.a., 2017) stelt als doel van bewegingsonderwijs om leerlingen meer(voudig) bekwaam en enthousiast te maken om nu…
-
SALTO-studie geeft inzicht!
Steeds vaker worden vakdocenten LO ingezet op basisscholen. Naast verwachte didactische en pedagogische voordelen, wordt verondersteld dat dit ook een positieve invloed kan hebben op het beweeggedrag, beweegplezier en de…
-
In het kader van het topic over professionaliseren hebben we enkele collega’s gevraagd hoe zij dat hebben opgepakt. Naar aanleiding van het afscheid van Peter Heij schreef Hazelebach in het…
-
De afgelopen maanden mocht ik vier praktijkartikelen publiceren over variëren met leren. De artikelen vinden hun oorsprong in impliciet leren en ASM. Beiden hebben een belangrijke rol gespeeld in mijn…