Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content

115 publicaties gevonden

  • fundamentele motorische vaardigheden bij vier- tot zesjarige Vlaamse kleuters

    Een bewegend kind is een gezond kind. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken gingen reeds de positieve effecten na van beweging op de motorische, cognitieve en sociale ontwikkeling (Payne en Isaacs, 1995; Opper…

    Artikel in vaktijdschrift
  • over vakkenintegratie

    Kinderen leren tijdens lessen bewegingsonderwijs meer dan beter bewegen alleen; er wordt door kinderen gerekend, er wordt overlegd, er worden afstanden geschat, er wordt kennis opgedaan over hardheden van materiaal enzovoort. Een goede les bewegingsonderwijs…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Inaugurele rede uitgesproken voor het verkrijgen van het ambt van hoogleraar, met als thema cognitie. De theorie van belichaamde cognitie stelt dat perceptuele en motorische processen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en…

    Proefschrift/oratie
  • goed in sport, goed op school

    Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat kinderen die goed zijn in sportieve vaardigheden en goede sportprestaties leveren, ook goed zijn in vaardigheden als problemen oplossen, plannen, evalueren en…

    Artikel in vaktijdschrift
  • de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind

    In dit onderzoek is nagegaan of er een correlatie bestaat tussen de motoriek, cognitie en schoolprestaties van een kind. Daarnaast is er gekeken of er samenhang was tussen verschillende motoriektesten.…

    Scriptie
  • Ruud Meulenbroek pleit in zijn intreerede als hoogleraar Motorische Controle, in het bijzonder van Doelgericht Handelen, voor multidisciplinair onderwijs en onderzoek op het gebied van de cognitieve neurowetenschap. Met geavanceerde…

    Proefschrift/oratie
  • Een bekende uitspraak van zml-leerkrachten is: ‘de leerlingen hebben plezier gehad’. Echter, er is naast de sociale ontwikkeling ook een (senso)motorische en een cognitieve ontwikkeling noodzakelijk. Vanwege de zml-leerlingpopulatie is het moeilijk de…

    Artikel in vaktijdschrift
  • Als leraar moet je een goede niveau-indeling maken om te kunnen differentiëren. Er is vanuit de Calo een methode ontwikkeld om leerlingen te kunnen indelen op niveau. Hoe dit precies…

    Artikel in vaktijdschrift