Spring naar content

61 publicaties gevonden

  • de ervaren impact van de schoolsluitingen op het beweeggedrag van leerlingen in het voortgezet onderwijs

    Vanwege de coronamaatregelen waren scholen en sportverenigingen tussen 2020 en 2022 verschillende periodes gesloten. Het wegvallen van georganiseerd sportaanbod creëerde een uitdaging voor jongeren om te (blijven) bewegen. Eerder onderzoek…

    Rapport
  • In de afgelopen jaren is steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen bewegen en cognitieve functies en leerprestaties. n dit  online artikel vatten de auteurs samen wat zij weten…

    Online artikel
  • Wat is bewegend leren? Waarom zou je het moeten gebruiken? En hoe doe je dat op een goede manier? Die vragen beantwoordt het Mulier Instituut in dit informatieblad over bewegend…

    Factsheet
  • factsheet 2022/18

    65 procent van de gemeenten heeft beleid voor buitenspelen: 40 procent specifiek op dit onderwerp en 25 procent als onderdeel van een breder beleidsplan. Dat blijkt uit onderzoek van het…

    Factsheet
  • inzicht in de complexiteit van buitenspeelgedrag van Nederlandse kinderen

    Of en hoeveel kinderen buitenspelen hangt af van veel verschillende factoren. Als we buitenspelen willen stimuleren, moeten we met al die factoren rekening houden. Het Mulier Instituut brengt deze factoren…

    Rapport
  • wat zijn de gevolgen van de corona lockdown voor de motoriek van kinderen?

    Na de eerste corona lockdown in het voorjaar van 2020 was een groter deel van de basisschoolkinderen (4-12 jaar) in Nederland motorisch minder vaardig dan kinderen van die leeftijd vóór…

    Artikel in vaktijdschrift
  • proefproject Lekker Fit! op Rotterdamse basisscholen, eindrapportage

    In de gemeente Rotterdam kunnen basisscholen deelnemen aan het gemeentelijke Lekker Fit!-programma. Lekker Fit!-basisscholen bieden extra aandacht aan een gezonde en actieve leefstijl van alle leerlingen. Om verder gericht bij…

    Rapport
  • factoren en doelgroepen

    Buitenspelen is een belangrijk onderdeel van een gezonde ontwikkeling van kinderen (4-12 jaar). Niet alle kinderen in Nederland hebben de ondersteuning of mogelijkheden om vrij buiten te spelen. Jantje Beton…

    Rapport
  • samenvatting van wetenschappelijk ‘debate’-artikel

    Voor gezondheidsbevordering worden steeds vaker integrale aanpakken gebruikt: aanpakken die worden uitgevoerd samen met mensen uit de gemeenschap. Maar hoe evalueer je zo’n aanpak? Daarover schrijven onder andere onderzoekers Irma…

    Verslag