Spring naar content

89 publicaties gevonden

  • vier casussen van basisscholen over de aandacht voor bewegen

    De schooldag biedt veel mogelijkheden om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. Bijvoorbeeld tijdens de pauze of in de klas. Maar hoe doe je dat als school? En welke…

    Rapport
  • een kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de kinderopvang

    Het thema bewegen heeft volgens professionals vaak geen structurele plek in de kinderopvang. Dat is wel nodig om kinderen daar meer te laten bewegen. Dit kan door het thema een…

    Rapport
  • inzicht in de definitie van buitenspelen

    Buitenspelen wordt op verschillende manieren gedefinieerd. Onderzoekers en experts verschillen van mening over wanneer iets buitenspelen is. Daarom stelt het Mulier Instituut het gebruik van een terminologie voor. Als iedereen…

    Rapport
  • kwalitatief onderzoek naar de integratie van het thema bewegen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker

    Bewegen moet meer aandacht krijgen in de opleiding tot (gespecialiseerd) pedagogisch medewerker. Bijvoorbeeld door het thema bewegen op te nemen in de visie van de opleiding, het een prominente plek…

    Rapport
  • Het is 2034. Buitenspelen is een vak op school. Bewegen heeft een prominente plek in het curriculum op elke school, zowel in het basisonderwijs als in het voortgezet onderwijs. Met…

    Online artikel
  • de ontwikkeling tussen 2015 en 2021, factsheet 2023/26

    Kinderen spelen vaker buiten als hun ouders dat heel belangrijk vinden. Ouders kunnen dus een belangrijke rol spelen als het gaat om het stimuleren van buitenspelen. Dat blijkt uit onderzoek…

    Factsheet
  • vragenlijst over bewegen op het kinderdagverblijf en de buitenschoolse opvang

    Bewegen moet meer aandacht krijgen bij kinderdagverblijven (KDV’s) en op de buitenschoolse opvang (BSO). Bijvoorbeeld in beleid, via scholing voor medewerkers of door samen te werken met andere organisaties. Dit…

    Rapport