Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
58 publicaties gevonden
-
Het is mooi om idealen na te streven en telkens opnieuw kritisch te blijven op het eigen functioneren. In dit geval op het functioneren als beroepsbeoefenaar op het terrein van…
-
Op initiatief van bijzonder hoogleraar Paul De Knop en in samenspraak met de lerarenopleidingen lichamelijke opvoeding is halverwege 2002 onder auspiciën van het Mulier Instituut het project ?Kwaliteit van lichamelijke…
-
Een van de onderzoeken die binnen het lectoraat ‘Bewegen en gedragsbeïnvloeding’ van de Hogeschool Windesheim zijn uitgevoerd, is die naar de mate van interactiviteit waarmee BSI-plannen (Breedtesportimpuls) in de provincie…
-
Hoe beoordelen leerlingen de kwaliteit van de lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs? En in hoeverre hangt deze beoordeling samen met bepaalde kenmerken van die leerlingen en met de samenwerking binnen de…
-
De overheid investeert fors in school en sport. Terecht, zou je zeggen, want jong geleerd immers is oud gedaan – zo luidt het gezegde, maar zo vertellen ons ook de…
-
Eind 2003 is aan de Christelijke Hogeschool Windesheim het lectoraat ‘Bewegen en gedragsbeïnvloeding’ van start gegaan. Het lectoraat stelt zichzelf verschillende opdrachten (Bosscher & Stegeman, 2005). Een van de belangrijkste…
-
Sport en bewegen staan op de kaart, vandaag de dag. De overheid zet beide in als wapens in de strijd tegen allerhande maatschappelijk ongerief. School en sport moeten meer samen…
-
Het basisdocument bewegingsonderwijs voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs wil vaksecties bewegingsonderwijs houvast bieden bij de inrichting van hun onderwijs. Het wil bovendien buitenschoolse partners duidelijk maken wat er…
-
inleiding op studiedag basisonderwijs
In dit artikel, dat een weergave is van de inleiding op de basisschoolstudiedag op 1 november jl. in Amsterdam, komen twee kwesties aan de orde. De eerste betreft de legitimering van…
-
didactisch onderzoek vanuit het lectoraat bewegen en gedragsbeïnvloeding
In het vorige artikel schreven we over de zogenaamde illusion of incompetence bij kinderen binnen het cognitieve domein. Dit zijn kinderen die een groter belang hechten aan hun eigen oordeel dan…