Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat circa 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
19 publicaties gevonden
-
interview met Jan Bransen
Bransen is hoogleraar filosofie van de gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar de begrippenkaders die ten grondslag liggen aan ons alledaagse…
-
In dit verhaal wil ik jullie meenemen naar toekomstige lessen bewegingsonderwijs, waarin voortdurend een dynamische herschikking van handelingen, belevenissen en gebeurtenissen plaatsvindt. Waarbij onophoudelijk beweeghandelingsdomeinen geopend en gesloten worden, voor…
-
Dit is een vervolgartikel in een reeks over leren judoën met een methodisch-didactische blik zoals dit op de Calo wordt gedoceerd. In dit slotartikel beschrijven we de derde en laatste…
-
Dit is een reactie op het artikel van Sandra Meeuwsen in dit topic, dat mede tot stand is gekomen naar aanleiding van haar dissertatie ‘Kritiek van de Sportieve rede. Een…
-
zes artikelen bij elkaar
In LO Magazine 5 staat een artikelenreeks over visie en doelstellingen in LO. Een inleidend artikel wordt gevolgd door vijf deelartikelen met een ander accent of invalshoek op ‘goed leren…
-
accent op beweegmotieven en verschijningsvormen
Om kinderen op een pedagogisch- en didactisch verantwoorde wijze te introduceren in de sport- en bewegingscultuur is het van belang dat we inspelen op en oog hebben voor de motieven…
-
accent op verbeteren van bewegingshadelingsbekwaamheid en meervoudeig deelnamebekwaamheid
Dit accent vindt zijn oorsprong in twee vakconcepten van Crum (2011), namelijk het personalistische bewegingsonderwijsconcept en het kritisch-constructieve bewegingssocialisatieconcept. In beide vakconcepten is het goed leren bewegen of leren deelnemen…
-
Dit is een vervolgartikel in een reeks over leren judoën met een methodisch-didactische blik zoals dit op de Calo wordt gedoceerd. In dit artikel beschrijven we de tweede fase van…
-
accent op socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur
Goed leren bewegen vanuit een kleuring ‘accenten in socialisatie en voorbereiding op de sport- en beweegcultuur’ (sportonderwijs). Dit accent is door Crum (2011) beschreven als conformistisch sportsocialisatieconcept. Bij sportonderwijs dient…
-
accent op persoonsvorming en identiteitsontwikkeling
Dit accent vindt zijn oorsprong in het personalistische lichamelijk opvoedingsconcept. Het is een klassieker onder de vakconcepten (Tilborg en Büchner, 1997) en eentje die het verdient om in dit themanummer…