Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
25 publicaties gevonden
-
invloed van leerlingkenmerken opexpliciete en impliciete leeropbrengsten
In deel 2 (LO3, 2020) concludeerden we dat het raadzaam kan zijn om de keuze voor expliciete of impliciete leerhulp af te stemmen op de verbale werkgeheugen capaciteit van leerlingen…
-
Kinderen gaan naar school om te leren. De primaire taak van een school is kennisoverdracht. Daarnaast heeft school een pedagogische doelstelling om leerlingen zich te helpen ontwikkelen tot kritische, (zelf)verantwoordelijke,…
-
Als docenten bewegingsonderwijs krijgen wij allen met de paplepel ingegoten dat bewegen enorm belangrijk is, zowel in (motorische) ontwikkeling van het kind als het onderhouden van het lijf naarmate volwassenheid…
-
Precies twee jaar geleden stonden we aan het begin van een wereldwijd gezondheidscrisis’. Persoonlijk heb ik dit begin als heel stressvol ervaren: Wat is er aan de hand? Hoe gevaarlijk…
-
Dit artikel is een vervolg op ‘Variëren met leren (1): turnen’ uit LO 4 (april 2019). Het doel van deze artikelen is verbinding maken tussen de verschillende publicaties (zowel artikelen…
-
In oktober 2016 is de methode ‘Turnen voor beginnerz’ uitgebracht. Op dit moment wordt gewerkt aan een soortgelijke methode voor judo. In een artikelenserie wil ik een verbinding maken tussen…
-
In het magazine Lichamelijke Opvoeding 3 is het Athletic Skill Model (ASM) geïntroduceerd. In dit eerste artikel werd gewezen op de mogelijkheden en het belang van het aanbieden van een…
-
in het voortgezet onderwijs
Het Athletic Skills Model is een model waarbij bewegers met behulp van een concentrische werkwijze worden opgeleid tot veelzijdige bewegers (Wormhoudt, R. e.a. 2017). Het aanpassingsvermogen en plezier in bewegen…
-
van een (on)bewust motorisch leerproces
De laatste jaren is er veel aandacht voor het onderscheid tussen bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren, waarbij expliciet leren regelmatig de stempel kreeg van ‘achterhaald’ of ‘fout’ en…
-
In april vond een bijeenkomst ‘MRT in het VO’ plaats op de OSB te Amsterdam. De informatieavond stond in het teken van motorische remedial teaching in het voortgezet onderwijs en…