Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
141 publicaties gevonden
-
De start van het schooljaar betekent bij ons op school OSG de Meergronden in Almere dat we de eerste weken op het veld veel aandacht besteden aan duurlopen. Dit doen we in…
-
De duurloop is bij veel leerlingen niet altijd even populair. Vooral als er zomaar af en toe gelopen wordt zonder plan. Zodra er een opbouw duidelijk wordt gemaakt en leerlingen resultaat zien…
-
De duurloop is bij veel leerlingen niet altijd even populair. Vooral als er zomaar af en toe gelopen wordt zonder plan. Zodra er een opbouw duidelijk wordt gemaakt en leerlingen resultaat zien…
-
De digitale techniek maakt het steeds gemakkelijker en aantrekkelijker filmbeelden te maken en te bewerken en te gebruiken voor verschillende doeleinden. Zowel voor docenten als voor leerlingen. Didactische vernieuwing…? Voorlopig niet. Didactisch hulpmiddel….?…
-
Het beroepsprofiel is herzien. Je hebt erover kunnen lezen in het artikel ‘Beroepsprofiel leraar ‘bewegen & sport’ anno 2010’ van Hilde Bax elders in het blad. Veranderingen in de samenleving, in de…
-
uitdagingen na sprinten en verspringen
Als het bij atletiek om lopen en springen gaat, wordt er op school vaak sprinten gedaan en verspringen en hoogspringen. Wat is daar op een leuk en goed vervolg? Interessante uitbreidingen zijn…
-
een artikel over de ervaringen met het ‘mixen’ van bbl- en tl/ havo/vwo-scholieren binnen lessen lichamelijke opvoeding.
Ooit verzorgden scholen voor voortgezet onderwijs in Almere lessen aan klassen met alle afdelingen van onderwijs bij elkaar voor een tweejarige brugperiode. Van bbl tot en met gymnasium. Ook lessen lichamelijke opvoeding…
-
lessen in het maken van een dans, combineren van bewegingsstijlen
Hoe doe jij dat? Dat is de centrale vraag in het lespakket dat is gemaakt door het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). Met deze vraag worden leerlingen in het voortgezet…
-
Er is veel belangstelling voor freerunning. Bij leerlingen en dus ook bij docenten LO. LO-docenten vragen scholing op dit gebied want het is nieuw voor ze. Maar is het wel helemaal nieuw?…
-
Hoe introduceer je basketbal in de onderbouw van het voortgezet onderwijs? In het vorige artikel werd gewezen op het belang van starten met beschermd balbezit zodra de bal vast is…