Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
20 publicaties gevonden
-
bundel van de 6 artikelen
-
het zoeken naar een leerkans
Kinderen hebben vaak zin om te bewegen, we noemen dat een beweegwens. Ze komen niet naar een les beweegonderwijs om een leerdoel te behalen. Een leerkracht komt wel met een…
-
lessenreeks voor rust en diepgang
Dezelfde groepjesles vier keer herhalen geeft de vakleerkracht rust om kinderen te helpen bij hun ontdekkingstocht in het bewegen. In twee vorige artikelen hebben we in het Delftse didactisch kader…
-
Tijdens het bewegen en sporten werk je automatisch ook aan het thema burgerschap. Wij weten dit als vakleerkrachten natuurlijk allemaal, maar weten onze directies en collega’s dit ook? Veel scholen…
-
Bovenstaand voorbeeld geeft een praktisch beeld van de nieuwe kerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘samen bewegen’ leren. SLO licht in een aantal artikelen het ‘wat’ van de conceptkerndoelen…
-
Bovenstaande voorbeeld geeft een goed praktisch beeld van de nieuwe conceptkerndoelen die de kinderen in het doeldomein ‘Leren bewegen’ leren. De nieuwe kerndoelen gaan over ‘wat’ een leerling moet leren.…
-
SLO heeft in de publicatie van de nieuwe conceptkerndoelen vijftien beweegthema´s benoemd. Een van de thema´s is springen. Binnen dit thema zijn diverse mogelijkheden om aan de doeldomeinen en verschillende…
-
het Delftse didactisch kader
In deel 1 hebben we een algemeen didactisch kader voor de zeven kerndoelen, drie doeldomeinen en de loopt, lukt en leeft kijkvragen geformuleerd. In dit deel gaan we dat kader…
-
de spanning tussen beweegdoelen en beweegwensen
Van elke leerkracht wordt verwacht dat die voor een les een keuze maakt uit een breed scala van leerdoelen die mogelijk passen bij de leerlingen. Deze keuzes worden gemaakt op…
-
beweegvorming door aandacht voor persoons- en groepsvorming
Steeds meer collega’s besteden aandacht aan alle drie de doeldomeinen van het bewegingsonderwijs. Die doeldomeinen zijn: Leren bewegen, Samen bewegen en Betrokken bewegen. In het doeldomein Leren bewegen willen we…