Spring naar content

593 publicaties gevonden

  • de eerste stap

    Basisscholen krijgen per 1 augustus 1997 extra formatie voor de onderbouw, dat wil zeggen groep 1 tot en met 4. Hierdoor kunnen kleinere groepen bewerkstelligd worden. Kleinere groepen zijn een…

    Brochure
  • een vak apart, onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op de positie en omvang van het sport- en bewegingsonderwijs op middelbare scholen

    In deze scriptie staat de volgende hoofdvraag centraal: welke factoren zijn van invloed op de vormgeving van het sport- en bewegingsonderwijsbeleid op middelbare scholen? Om tot beantwoording van de hoofdvraag…

    Scriptie
  • sectie in actie, van los verband naar winning team

    Door de ontwikkelingen in het onderwijs (fusies, invoering basisvorming, vernieuwing tweede fase, grotere autonomie voor de scholen, lump sum financiering e.a.) moeten docenten steeds meer overleggen, afstemmen en samenwerken. Een…

    Boek
  • een krachtig instrument voor kwaliteitsverbetering

    Collegiale visitatie is een relatief nieuw kwaliteitsinstrument voor scholen in het primair onderwijs. Bij collegiale visitatie komen twee of meer scholen beurtelings bij elkaar op bezoek om gerichte vragen te…

    Boek
  • op weg naar versterking beroepskwaliteit leraren

    In 2008 heeft de staatssecretaris van OCW, mevrouw J.M. van Bijsterveld, het LPBO per brief verzocht om uitspraken te doen over de werking van de bekwaamheidseisen in de praktijk van…

    Rapport
  • richtlijn bij het afleggen van verantwoording over de inhoud en processen van de schoolexamens

    Brochure bevat informatie over hoe een schoolexamen te maken en hoe de kwaliteit ervan te borgen. Door de toegenomen autonomie van scholen is het van belang dat zij zich kunnen…

    Brochure
  • 'stimulans, mijn school en kwaliteit'

    Het praktijkonderwijs heeft de ambitie om in 2010 tot de beste scholen in het voortgezet onderwijs te behoren. Het Landelijk Werkverband Praktijkonderwijs stelde het Platform Praktijkonderwijs in om samen met…

    Handboek / handleiding
  • kwaliteitsbeleid op scholen voor voortgezet onderwijs

    “Ga ik voor de saus of voor de marinade?” Dat was de vraag van een schoolleider die worstelde met het dilemma hoe kwaliteitsbeleid in zijn school het beste kon worden…

    Boek
  • q5-aanpak met handreikingen, suggesties en voorbeelden

    ‘Ga ik voor de saus of voor de marinade?’ vroeg een deelnemer van een belangrijk pilotproject zich van Q5 eens af. Net als andere schoolleiders worstelde hij met het dilemma…

    Boek