Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
1.270 publicaties gevonden
-
als fundament van de basisschool
Een vakleerkracht die twee keer in de week 6 tot 8 jaar lang alle kinderen van de basisschool gym heeft gegeven, wordt door de kinderen, maar ook door ouders, groepsleerkrachten…
-
“Jullie moeten beter samenwerken” is een veel gehoorde uitspraak en opdracht aan leerlingen. Bij verschillende vakken speelt samenwerken een belangrijke rol. Zeker in het bewegingsonderwijs. Waarom is samenwerken belangrijk? Wat…
-
een grotere impact van de les LO op het beweeggedrag van basisschoolkinderen
Het effect van de LO-les kan worden vergroot door een brug te slaan naar sport op school. Dat is onderzocht in België. Daarvoor werd een lessenreeks parkour gebruikt in het…
-
een kijkje in Excel
Het gebruiken van een rekenprogramma is nog geen gemeengoed in het bewegingsonderwijs. In dit artikel krijg je overzicht in hoe de auteur verschillende functies van Excel gebruikt. Daarmee kun je…
-
van bewegen beleven naar bewegen waarderen
Als we praten over doorlopende leerlijnen denken we al snel aan vragen als: “Sluit wat we kinderen willen leren bij mikken in het basisonderwijs aan bij de manier waarop beter…
-
factsheet 2018/12
Blessures en ongevallen tijdens het bewegingsonderwijs komen vaak voor. Om meer zicht te krijgen op veiligheidsaspecten binnen het bewegingsonderwijs, hebben de onderzoekers aan schoolleiders van basisscholen verschillende stellingen voorgelegd. Via…
-
29 Maart was het zover. In de schitterende accommodatie van Omnisport vond de eerste ‘Dag voor lichamelijke opvoeding’ plaats. De ruim tweehonderd deelnemers waren vol lof over het gebodene. De…
-
Na de BIPS (bewegingsonderwijs in de polder studiedag) van oktober 2016 is er een werkgroep gevormd van enthousiastelingen die gaan werken aan een doorlopende leerlijn voor bewegingsonderwijs PO naar VO.
-
en krachtig middel (2)
Dit is het tweede deel van het verhaal over lichamelijke opvoeding als doel en als middel. In het eerste deel ging het over bewegen als doel voor de lessen bewegingsonderwijs…
-
LO in bovenbouw VO
SLO, nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, heeft in opdracht van het ministerie van OCW een onderzoek naar de stand van zaken verricht naar het vak lichamelijke opvoeding (LO) in het gemeenschappelijke deel…