Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
1.253 publicaties gevonden
-
Dit is een reactie op het artikel van Sandra Meeuwsen in dit topic, dat mede tot stand is gekomen naar aanleiding van haar dissertatie ‘Kritiek van de Sportieve rede. Een…
-
Sandra Meeuwsen, sportfilosoof, beschouwt in dit essay het begrip Homo Ludens dat in 1938 geïntroduceerd is door Johan Huizinga, vanuit een historisch-wetenschappelijk perspectief. Wat heeft Homo Ludens in de geschiedenis…
-
ervaringen van vakleerkrachten
Voor de meeste vakleerkrachten staat de implementatie van een actieve schooldag hoog op de planning. Ze denken daarbij aan activiteiten zoals bewegend leren, beweegmomenten op school en buitenspelen. Dat blijkt…
-
basiskennis voor de vakspecialist bewegingsonderwijs
Dit boek bundelt bestaande kennis van en nieuwe wetenschappelijke inzichten in het bewegingsonderwijs. Het helpt op weg om deskundig en bekwaam te worden in het ontwerpen en aanbieden van betekenisvolle…
-
evaluatie beweeginterventies SWV Helmond-Peelland PO
In dit rapport worden de beweeginterventies besproken die zijn uitgevoerd door bassischool de Lindt in Stiphout en basisschool Tijl Uilenspiegel in Deurne en ondersteund door SWV Helmond-Peelland PO. Na een…
-
De verplichting voor het primair onderwijs om vanaf schooljaar 2023/2024 twee lesuren bewegingsonderwijs per week aan te bieden roept in deze column de volgende vragen op: wie gaat dit bewegingsonderwijs…
-
Docenten bewegingsonderwijs in het voortgezet onderwijs doen elke dag opnieuw hun best om zo inclusief mogelijk les te geven. Zij laten zich daarbij leiden door wat er volgens hen hoort…
-
Over bewegingsonderwijs worden vaak discussies gevoerd. Zowel binnen het basis- als het voortgezet onderwijs. Is het noodzakelijk dat er een vakleerkracht is voor beweging, hoeveel uren zijn van belang, welke…
-
Bewegingsonderwijs draagt bij aan de integrale ontwikkeling van kinderen. Dat is zo. Maar wat betekent het? En is dat altijd zo geweest? Is dat hetzelfde als bijdragen aan een meervoudige…
-
Lectorale rede waarin Mirka Janssen zich afvraagt hoe het kan dat iedereen weet dat bewegen en spelen essentieel is voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren, maar dat het niet vanzelfsprekend…