Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
115 publicaties gevonden
-
Waar kinderen zijn, wordt gespeeld! Zelfs op een kaal plein of in de wachtkamer van de dokter weten kinderen nog tot een spel te komen. Neemt niet weg dat de…
-
tussen leren en bewegen
“Het lichaam is heel wat meer dan een voertuig om de hersenen in het klaslokaal te brengen,” schrijft de Britse psycholoog Guy Claxton in een wetenschappelijk overzichtsartikel. Psychologen en hersenonderzoekers…
-
strategieën voor het bereik, de adoptie, de implementatie en de borging
Het doel van dit project is om vanuit een ‘evidence en practice based’ kader meer zicht te krijgen op strategieën om de impact van beweeginterventies – ter bevordering van cognitief functioneren…
-
results from a large-scale cross-sectional study
The relation between cognitive and motor performance was studied in a sample of 378 children aged 5 – 6. Half of these children had no behavior problems; the others were…
-
Kenniscentrum Sport en VUmc organiseren Kenniscafés met nieuw wetenschappelijk onderzoek
Meer bewegen in de klas: dat kost tijd, het is gedoe, het levert niks op, het is niet de verantwoordelijkheid van de school, en het past niet binnen de schooluren.…
-
een ontwikkelingspsychologische benadering
Dit is het academisch proefschrift van Jan Bernard Netelenbos. In dit proefschrift wordt dieper ingegaan op de relatie tussen motoriek en intellect tijdens de ontwikkeling van kinderen.
-
Sinds de invoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs in 1996, staan sport- en beweegactiviteiten in het mbo niet meer bij de opleidingsdoelen. Hiermee zijn de ‘sportlessen’ als onderdeel van…
-
Waartoe is het bewegingsonderwijs op aarde? Om de kinderen gezond en fit te houden, da’s nogal wiedes. En ze kunnen tussen de reken- en taallessen door ook mooi hun zinnen…
-
eine empirische Untersuchung am Beispiel des Aktiven Schulwegs, sportforum Band 26
Dit proefschrift gaat in op het effect van lichamelijke activiteit op cognitieve prestaties. Dit wordt getoetst bij naar schoolgaande kinderen en hun actieve manier om naar school toe te gaan.
-
“Als je gaat sporten ben je meer actief en dan kan je beter nadenken”. Dit is een uitspraak van een leerling uit groep 7 van een basisschool in Assen, die…