Spring naar content

115 publicaties gevonden

  • Kinderen op de basisschool brengen dagelijks vier tot zes uur door in het klaslokaal, veelal zittend op hun stoel. Bewegen doen ze in de pauze of tijdens de gymles, maar…

    Artikel in vaktijdschrift
  • bewegen, cognitie en schoolprestaties

    In januari 2014 is bij het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam het onderzoeksproject ‘SMART MOVES!’ van start gegaan. SMART MOVES! is gefinancierd door NWO (Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek)…

    Artikel in vaktijdschrift
  • de eerste resultaten, factsheet 2017

    Sinds 2014 werkt het multidisciplinaire SMART MOVES! consortium aan het onderzoek naar bewegen en leerprestaties bij schoolkinderen. Het onderzoek wordt uitgevoerd in het kader van het NWO programma Sport. Het…

    Factsheet
  • een literatuuronderzoek naar de invloed van fysieke activiteit tijdens het leren op het leren van woorden bij kinderen

    Dit bachelorwerkstuk is tweeledig. Enerzijds wordt een NT2-versie voor het spel Dancefloor in het speelhuis Nicotopia ontworpen. In aansluiting daarop wordt een literatuuronderzoek uitgevoerd naar de invloed op bewegen (fysieke activiteit)…

    Scriptie
  • over de adolescent tussen biologie en omgeving

    Daan van vijftien is slim en verstandig. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen en lijkt hij zijn smartphone belangrijker te vinden dan zijn schoolwerk? Hoe komt het…

    Boek
  • perspectives on the future

    This manuscript, which arose from the inaugural Tom Rowland Lecture Series at the 2016 North American Society for Pediatric Exercise Medicine conference, provides a brief descriptive review of what is…

    Artikel in wetenschappelijk tijdschrift
  • the Active Smarter Kids (ASK) cluster-randomized controlled trial

    Objective: To investigate the effect of a seven-month, school-based cluster-randomized controlled trial on academic performance in 10-year-old children. Methods: In total, 1129 fifth-grade children from 57 elementary schools in Sogn…

    Artikel in wetenschappelijk tijdschrift
  • a systematic review of mechanisms

    Context: Physical activity can improve cognitive and mental health, but the underlying mechanisms have not been established. Objective: To present a conceptual model explaining the mechanisms for the effect of…

    Artikel in wetenschappelijk tijdschrift
  • towards an explanatory model

    Sport and other forms of physical activities have traditionally held an ambiguous place within schooling, often being pushed to the margins. At the same time, there is a consensus that…

    Artikel in wetenschappelijk tijdschrift