Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
115 publicaties gevonden
-
Het belangrijkste doel van dit proefschrift was het bestuderen van de relaties tussen fysieke activiteit, fysieke fitheid, executieve functies en schoolvaardigheden bij basisschoolleerlingen, en uit te zoeken of kinderen verbeteringen…
-
invloed van sport op cognities en vaardigheden van participanten ten aanzien van mondiaal burgerschap
Mondiaal burgerschap is volgens ontwikkelingsorganisatie Respo de positieve houding ten opzichte van de wereld en de daarbinnen te herkennen verschillen mede tot uitdrukking komend in gedrag en met het besef…
-
de bijdrage van motoriek aan de ontwikkeling van een kind
In dit onderzoek is nagegaan of er een correlatie bestaat tussen de motoriek, cognitie en schoolprestaties van een kind. Daarnaast is er gekeken of er samenhang was tussen verschillende motoriektesten.…
-
Deze studie heeft als doel om te bepalen of cognitieve controle acuut beïnvloed kan worden door fysieke inspanning tijdens een taak die selectieve remming vraagt. 34 kinderen in de leeftijd van 10…
-
Artikel op SportknowhowXL over het proefschrift van Lot Verburgh waaruit blijkt dat talentvolle voetballers vaak goed scoren op algemene testen op hersenfuncties en beter in staat zijn hun motoriek aan…
-
In dit onderzoek is nagegaan of een flexibele, adaptieve, cognitieve training invloed heeft op de executieve functies van gezonde senioren. Daarnaast is de invloed van sport op het effect dat de training…
-
rationale and design of a 3-year, cluster-randomized trial
Background: Improving academic achievement and reducing the rates of obesity in elementary school students are both of considerable interest. Increased physical activity during academic instruction time during school offers a…
-
Er is op dit moment nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs dat nodig is voor het ontwikkelen van effectieve beweegprogramma’s in de schoolsetting, gericht op het verbeteren van cognitieve prestaties. Zo is…
-
leren door dans, in de praktijk werkt het
Dansdocente Lenneke Scherrewitz ontwikkelde de lesmethoden Taaldans en Rekendans voor het basisonderwijs. Ze combineerde hiervoor lessen uit programma’s voor Voor- en Vroegschoolse educatie (VVE-programma’s) met dans en werd aangenaam verrast…
-
interview met Pieter Jelle Vuijk
Bewegen is in ieder geval niet slecht voor de cognitie. Dat is een conclusie die Pieter Jelle Vuijk wel wil trekken. Voor de rest is de man die een onderzoek…