Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
33 publicaties gevonden
-
hard en gericht slaan
Collega’s zijn goed in staat om leerlingen de basisvaardigheden bij te brengen om al snel attractief softbalachtige vormen te kunnen spelen. Vaak zien we dat het spelplezier en leerproces beperkt worden door…
-
Kinderen die goed kunnen samenwerken, hebben vaak een actievere rol in hun eigen leerproces. Dat stelt hen in staat betere prestaties te leveren. Ze kunnen elkaar feedback geven of anderen aanmoedigen, waarmee ze zichzelf en anderen…
-
Collega’s zijn goed in staat om leerlingen de basisvaardigheden bij te brengen om al snel attractief softbalachtige vormen te kunnen spelen. Vaak zien we dat het spelplezier en leerproces begrensd worden door het…
-
Vakdocenten, leerplanontwikkelaars en onderzoekers discussiëren al jarenlang over de ‘juiste’ manier van beoordelen in de les LO. Beoordelen we de ontwikkeling van iedere leerling op een bepaalde motorische vaardigheid, of is het…
-
dé nieuwe sportpraktijk
Dit artikel is er voor bedoeld om u te introduceren in de innovatieve sport ‘Survival’, die in Nederland steeds populairder begint te worden, uitstekend toepasbaar is in het onderwijs en daarom ook…
-
uitgangspunten leiden tot een bepaalde vorm van evalueren
Een vakwerkplan komt als het goed is niet zomaar uit de lucht vallen. Daar is over nagedacht door een sectie bewegingsonderwijs of misschien wel in breder verband binnen een netwerk of bestuur. In dit…
-
Dat bewegingsonderwijs belangrijk is op school staat inmiddels niet meer ter discussie. De gymlessen dragen bij aan de ontwikkeling van zowel motorische als sociale vaardigheden, fitheid en de vorming van een positief zelfbeeld (Vergauwen, 2005).…
-
Vanuit een pedagogisch perspectief weet elke leerkracht dat complimenten het zelfvertrouwen van een kind kunnen versterken en dat door leervragen het kind meer betrokken raakt bij zijn leerproces. Het is lastig om…
-
In dit artikel wordt aandacht besteed aan het stimuleren van zelfregulatie tijdens de lessen lichamelijke opvoeding met als doel het verbeteren van zowel de sport- als schoolprestaties van de jeugd.
-
Dit artikel geeft een praktische uitwerking van een visie op het begeleiden van bewegingen. De bowlingsport wordt aangehaald als de praktijk waaruit deze visie is ontstaan. Een sport waarbij er…