Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat circa 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
141 publicaties gevonden
-
achtergronden, resultaten en toekomst
Dit artikel gaat over kinderen met motorische achterstanden. Die zijn er in verschillende gradaties. Wat je kunt doen en de rol van Motorische Remedial Teaching wordt uitgelegd vanuit verschillende invalshoeken.
-
van programma's naar perceptie-actiekoppeling
Dit artikel beschrijft hoe constraints (beperking of (tijdelijke) invloed op gedrag) het beweeggedrag bepalen en het succes van differentieel leren wordt uitgelegd. Aandacht wordt besteed aan de mens als complex…
-
Dit artikel gaat in op taal als gereedschap om het motorische leerproces van leerlingen te beïnvloeden. Voor- en nadelen van deze manier van leren, praktische tools en een concreet uitgewerkt…
-
assessment of activities of daily living
Voor het dagelijks functioneren van kinderen is het goed kunnen uitvoeren van activiteiten van het dagelijks leven (ADL) zoals brood smeren, drinken inschenken, knutselen en spelen essentieel. Kinderen met de…
-
Dit artikel gaat in op de overbescherming van ouders, kinderopvang en onderwijs en de gevolgen hiervan voor kinderen met betrekking tot de (motorische) ontwikkeling en angststoornissen.
-
Dit artikel gaat in op het belang van bewegen en fitheid bij gezonde en chronisch zieke kinderen, vanuit fysiologisch perspectief. Een conclusie wordt getrokken op basis van resultaten uit verschillende…
-
COPD is een aandoening die wordt gekarakteriseerd door een niet volledig reversibele luchtwegobstructie die in het algemeen progressief is en wordt veroorzaakt door een abnormale ontstekingsreactie in de luchtwegen en…
-
Deze studie onderzoekt de motorische vaardigheden en het executief functioneren (EF) van 28 kinderen die gediagnostiseerd zijn met pervasive developmental disorder-not otherwise specified (PDD-NOS) met een gemiddelde leeftijd van 10…
-
Er zijn in het onderwijs veel dingen veranderd. Denk aan de opkomst van het ‘labelen’ van kinderen en ook aan het stoppen met labelen vanaf 1 augustus 2014 (invoering passend…
-
Onderzoek laat zien dat samenwerken een middel is om individuele uitkomsten te optimaliseren. In de les bewegingsonderwijs is samenwerken echter vaker het doel dan het middel om prestaties van een…