Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
44 publicaties gevonden
-
De laatste jaren is er in onze samenleving een duidelijk toegenomen aandacht voor bewegen en sport als onderdeel van een gezonde levensstijl, waardoor ook de les lichamelijke opvoeding steeds meer gezien wordt…
-
Het merendeel van de kinderen met een motorische beperking of achterstand doet in hun vrije tijd niet of nauwelijks mee aan sport- en beweegactiviteiten (Bult, Verschuren, Jongmans, Lindeman & Ketelaar, 2011). De…
-
beweegbeleid op school
Waar bereik je alle kinderen om ze een gezonde levensstijl aan te kunnen leren? Op school natuurlijk! In Nijmegen heeft een groot aantal basisscholen dat goed begrepen: zij rolden een actief sportbeleid…
-
van goede docent, naar hypothetisch excellent; de imaginaire selfie
Wat maakt volgens leerlingen een docent lichamelijke opvoeding een excellente gymleraar? In Lichamelijke Opvoeding 5 is in twee artikelen de relatie gelegd tussen een onderzoek naar meningen van leerlingen over de ‘hypothetisch…
-
Om te kijken of er iets is te vinden over leerlingen die gym leuk vinden, heb ik wat via Google rondgekeken op internet. Zo kwam ik op een forum waar een…
-
vergelijking van spelgerichte en prestatiegerichte sport apps in de context van sportmotivatie
Hoewel voldoende sporten goed is voor de gezondheid zijn er veel mensen die niet aan de normen voldoen. Ontwikkelingen op het gebied van mobiele apps hebben gezorgd voor meer potentiële…
-
pilotstudie naar leerstrategieën, ouderlijke betrokkenheid en plezier met betrekking tot sportparticipatie
Sportparticipatie onder adolescenten met Cerebrale Parese is niet eerder onderzocht vanuit drie verschillende perspectieven, namelijk de sportbegeleider, ouder en adolescent. Dit onderzoek tracht meer inzicht te geven in de factoren…
-
de associatie tussen feedback geven van gymdocenten en de mate van plezier in de gymles bij jongeren met en zonder cerebrale parese
In de huidige studie wordt de associatie onderzocht tussen feedback in de gymles en plezier in de gymles bij jongeren met en zonder Cerebrale Parese. Er werden zeven gymdocenten van…
-
Tijdens een workshop op 6 november jongstleden op de landelijke studiedag basisonderwijs zijn ingangen verkend hoe spelenderwijze het (interval) duurlopen kan worden geïntroduceerd. Allerlei bordspelen zijn daarbij vertaald naar hardloopactiviteiten. Waarbij de saus…
-
ja natuurlijk!
Chantal is een fanatieke leerling met goede cijfers, behalve in de gymles. Ze heeft hier weinig plezier, de leraar schreeuwt veel en hij zegt vooral wat ze fout doet. Een compliment krijgt…