Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat circa 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
563 publicaties gevonden
-
Leerkrachten schakelen vaak leerlingen in als helpers. Zij vinden het thema Bewegen regelen om meerdere redenen belangrijk: zelfstandigheid van leerlingen vergroten, beweegtijd maximaliseren en instructietijd minimaliseren. Uit onderzoek blijkt dat…
-
veel kansen, maar structurele inbedding vereist lange adem
Arikel over bewegend leren in het basisonderwijs. Het artikel werd gepubliceerd in het vaktijdschrift Spot & Gemeenten van juni 2022.
-
1-meting
Variatie in de uitvoering en een intrinsiek gemotiveerde leerkracht zijn belangrijk voor het succes van The Daily Mile. Beide zien we terug op scholen die al langer aan The Daily…
-
factsheet 2022/28
Vier op de vijf scholen in het primair onderwijs meten de motorische vaardigheden van leerlingen. Ook 70 procent van de gemeenten gebruikt inmiddels een meetinstrument voor motorische vaardigheden. Dat is…
-
Het docententekort is al enige tijd een groot probleem, maar ook uit de hoek van het bewegingsonderwijs in het primair onderwijs (po) lijkt in sommige regio’s een tekort aan bevoegde…
-
een didactisch kader ten behoeve van landelijk peilingonderzoek
In 2024 zal er een landelijke peiling plaatsvinden naar het onderwijsleerproces en de leeropbrengsten in het bewegingsonderwijs aan het einde van het (speciaal) basisonderwijs. Ter voorbereiding op deze peiling voerden…
-
handreiking voor po en vo : herziene versie
Deze handreiking biedt werkwijzen voor professionals op scholen in het basis- en voortgezet onderwijs om armoede te signaleren en leerlingen en ouders in armoede te ondersteunen en te stimuleren.
-
Tijdens een minisymposium op 15 september 2021 staat het thema: “Leerplanontwikkeling bewegingsonderwijs in het PO; toen en nu” centraal. Tegelijk neemt Marco van Berkel afscheid van SLO. Een mooie aanleiding…
-
In de afgelopen jaren is steeds meer onderzoek gedaan naar de relatie tussen bewegen en cognitieve functies en leerprestaties. n dit online artikel vatten de auteurs samen wat zij weten…
-
Proefschrift Universiteit van Amsterdam. Nederlandstalige samenvatting: Onderzocht is hoe de motorische vaardigheden van basisschoolkinderen kunnen worden verbeterd en gecontroleerd, niet alleen in termen van prestatie, maar ook in termen van aanpassingsvermogen.…