Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
568 publicaties gevonden
-
Kinderen bewegen graag en gaan hier helemaal in op. Ze doen het met hun hele wezen en ontwikkelen zich zo. Bewegen is een belangrijk ontwikkelingsgebied en verdient daarom goede begeleiding.…
-
van hindernislopen (bo) naar hordelopen (vo)
Dit is het eerste artikel uit een reeks, waarbij het lopen over korte duur centraal staat. Wij zullen vanuit de sectie atletiek van de Calo Zwolle ingaan op de thema’s…
-
Langzamerhand krijgen de ‘gymuurtjes’ binnen het algehele basisonderwijscurriculum een prominentere plek. Dit komt niet alleen door een groeiende vraag naar meer bewegingsvolle onderwijsmomenten, maar ook doordat wij steeds beter in de vingers…
-
Skaten is een activiteit die door kinderen op straat veel gedaan wordt. Net als bij de tuintrampoline, waarover eerder gepubliceerd werd, is het belangrijk om in de les bewegingsonderwijs hier aandacht aan…
-
Bevordering van lichamelijke activiteit van basisschoolkinderen met JUMP-in: een toolkit met instrumenten, inzetbaar op maat. In dit artikel leest u wat JUMP-in inhoudt en hoe ermee wordt gewerkt in Amsterdam.
-
De gemeente Rotterdam gaat de komende jaren zeer nauwgezet de ontwikkeling van de fitheid meten van kinderen op de basisscholen die meedoen aan het project ‘Lekker Fit!’. In de strijd…
-
Badminton is een erg aantrekkelijk spel voor het basisonderwijs. Een shuttle raken en deze in de lucht slaan of ergens naar toe slaan is een vaardigheid die kleine kinderen al snel…
-
Na jarenlang getouwtrek over een nieuwe wet medezeggenschap is het dan eindelijk zover! Op 28 november nam na de Tweede Kamer ook de Eerste Kamer de WMS (Wet Medezeggenschap Scholen) aan.…
-
inleiding op studiedag basisonderwijs
In dit artikel, dat een weergave is van de inleiding op de basisschoolstudiedag op 1 november jl. in Amsterdam, komen twee kwesties aan de orde. De eerste betreft de legitimering van…
-
inzicht op basis van de leertheorie van Kolb
Tijdens de landelijke studiedag voor basisonderwijs in Amsterdam verzorgden wij een workshop over wat wel ’het ontplooien van een bewegingsperspectief’ genoemd is (van Berkel, 2005). De workshop ging over de vraag hoe…