Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 21.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
568 publicaties gevonden
-
‘Meester, wanneer gaan we weer bunkertrefbal spelen?’. Deze vraag zal vele malen gesteld worden als uw leerlingen dit spel al een keer gespeeld hebben. Het is een spannend trefbalspel, waarbij een beroep…
-
dé nieuwe sportpraktijk
Dit artikel is er voor bedoeld om u te introduceren in de innovatieve sport ‘Survival’, die in Nederland steeds populairder begint te worden, uitstekend toepasbaar is in het onderwijs en daarom ook…
-
samen kun je meer dan alleen
In Lelystad verzorgt de centrale vakgroep de lessen bewegingsonderwijs voor de scholen voor basis- en speciaal basisonderwijs. Al 22 jaar verzorgt deze vakgroep diverse kampen en sportdagen. Vanuit het motto ‘samen kun je meer…
-
de praktische toepassing
In de vorige uitgave is er informatie verstrekt over de inhoud, betekenis en toegevoegde waarde van de survivalsport in het onderwijs. In dit artikel is heel duidelijk naar voren gekomen dat de…
-
Iedereen is overtuigd van het belang van goed onderwijs. Om te kunnen praten over de kwaliteit van onderwijs is informatie nodig over het onderwijsaanbod en over de resultaten die met het onderwijs worden…
-
In het vorige nummer heeft een inleiding gestaan over het aanbieden van handbal in de lessen bewegingsonderwijs aan kinderen in de leeftijd van acht tot zestien jaar. De auteurs menen dat onbekendheid…
-
wat is het verband tussen Gezonde School-activiteiten, een gezonde leefstijl en schoolprestaties?
Deze factsheet geeft de verbanden weer tussen Gezonde School-activiteiten, een gezonde leefstijl en schoolprestaties. We geven onderzoeksresultaten weer voor de volgende drie relaties: Het effect van Gezonde School-activiteiten op leefstijl:…
-
leerlingen met motorische beperkingen in het regulier onderwijs
Een leerling met een motorische beperking binnen een reguliere school vraagt vaak om specifieke begeleiding, zowel in de klas als in de lessen bewegingsonderwijs. Passend bewegingsonderwijs betekent dan optimaal gedifferentieerd…
-
Het W.J.H. Mulier Instituut voert op dit moment een landelijk onderzoek uit naar de invloed van de school(omgeving) op het beweeg- en sportgedrag van de leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs. In dit…
-
In mei van dit jaar behaalde openbare basisschool ‘De Moolhoek’ uit het Zeeuwse Kapelle ‘slechts’ een eervolle vermelding bij de verkiezing ‘Sportiefste basisschool van Nederland 2009-2010’. Voor betrokkenen van de school geen verrassing, eerder een…