Kennisbank
De Kennisbank Sport & Bewegen bevat ruim 22.000 publicaties. Niet alleen over sport en bewegen, maar bijvoorbeeld ook over leefstijl en gezondheid. Deze Kennisbank biedt een overzicht van onderzoek, beleid en ervaringen uit de praktijk. Het gaat daarbij om sport als doel en sport als middel om maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.
45 publicaties gevonden
-
hoe interactie in applicaties motivatie kan verhogen en de rol van eigen-effectiviteit en sociale ondersteuning binnen deze relatie
Nieuwe media worden gekenmerkt door hun hoge mate van interactiviteit. Dit geldt ook voor smartphone applicaties, die de afgelopen jaren sterk in populariteit zijn toegenomen. Veel van deze applicaties zijn…
-
hoe het gebruik van sociale media in sportapplicaties mensen kan motiveren om meer te sporten
Dit onderzoek biedt inzicht in het gebruik van sportapplicaties en nieuwe media in gezondheidscommunicatie. Er is onderzocht welke invloed het delen van sportprestaties via sportapplicaties op sociale media heeft op…
-
een onderzoek naar het effect van sociale interactie in en via sportapplicaties op de sportmotivatie en de invloed van het sportief zelfbeeld daarop
Sporten is een belangrijk onderdeel van iemands leven. Hetzelfde geldt langzamerhand steeds meer voor mobiele (sport)applicaties en sociale media. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar hoe deze factoren…
-
vergelijking van spelgerichte en prestatiegerichte sport apps in de context van sportmotivatie
Hoewel voldoende sporten goed is voor de gezondheid zijn er veel mensen die niet aan de normen voldoen. Ontwikkelingen op het gebied van mobiele apps hebben gezorgd voor meer potentiële…
-
een onderzoek naar sportmotivatie en het effect van de causale oriëntaties uit de self-determination theory
In deze scriptie staat een onderzoek beschreven naar het effect van de sociale interactie binnen sportapplicaties op de intrinsieke en extrinsieke sportmotivatie. Daarnaast is gekeken naar de effecten van de…
-
review van bewegingsstimulerende media-applicaties
Jeroen Hoyng (Kenniscentrum Sport) geeft in dit artikel een uitgebreid overzicht van bewegingsstimulerende applicaties (beweegapps). Samen met collega Sofie Korbee verdeelde hij ze onder in vijf categorieën: activity trackers, health…
-
Dit artikel gaat in op de mogelijkheden van hedendaagse technieken, zoals mobiele telefoons en tablets, tijdens de les lichamelijke opvoeding. De volgende apps komen ter sprake: BAM video delay, Dartfish…
-
In dit artikel worden twee gratis app’s besproken die gebruikt kunnen worden voor lichamelijke opvoeding. De eerste is Qik, een applicatie waarmee filmpjes opgeslagen en gedeeld kunnen worden. De tweede…
-
In het bewegingsonderwijs worden digitale hulpmiddelen steeds meer toegepast. Zo hoeft met digitale video het ‘plaatje’ niet per se live getoond te worden. Leerlingen kunnen vooraf geselecteerde filmpjes bekijken als voorbeeld…
-
gamification in health and fitness apps
Background: Gamification has been a predominant focus of the health app industry in recent years. However, to our knowledge, there has yet to be a review of gamification elements in…