Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Groene schoolpleinen stimuleren natuurlijk speelgedrag (2014)

groen en water dagen uit tot gevarieerd speelgedrag

Auteur(s): IJdo Groot

De omgeving waarin kinderen spelen heeft veel invloed op hun gedrag. Kinderen worden door een grijs betegeld speeltuin niet echt uitgedaagd tot spelen. Er is geen plek om tot rust te komen, je te verstoppen of lekker te klimmen en klauteren. Kinderen vervelen zich sneller, ze pesten elkaar, ze rennen of vechten. Een groen schoolplein daarentegen daagt kinderen uit om meer te bewegen en gevarieerder te spelen. De kinderen komen meer in contact met de natuur en spelen anders met elkaar. Ze maken hierdoor minder ruzie en ontwikkelen creatiever spelgedrag.

In dit artikel wordt ingegaan op het belang van groene speelpleinen en de effecten van groen op kinderen. Ook wordt besproken wat belangrijk is voor het succes van een groen schoolplein. Wat zijn de do’s en don’ts?

Literatuurverwijzing: Groot, I. (2014). Groene schoolpleinen stimuleren natuurlijk speelgedrag: groen en water dagen uit tot gevarieerd speelgedrag. Duurzaam (pp. 26-31)

Omschrijving

Uit dit tijdschrift is/zijn ook de volgende artikel(en) beschreven: