Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

Geen cookies te weergeven

 

 

Geen cookies te weergeven

Spring naar content

Referenties

  1. Ruimte-OK. (2021). Kwaliteitscriteria voor onderwijsvoorzieningen in het Funderend Onderwijs ‘Bouwen aan de wereld van morgen’. Geraadpleegd via https://www.ruimte-ok.nl/sites/default/files/2021-05/Kwaliteitskader_Huisvesting_2021.pdf 
  2. Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015a). Het schoolplein wacht… (1). LO Magazine, 103(5), 26-29.
  3. Brittin, J., Sorensen, D., Trowbridge, M., Lee, K.K., Breithecker, D., Frerichs, L. & Huang, T. (2015) Physical activity design guidelines for school architecture. PLoS ONE, 10(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132597
  4. Romar, J.-E., Enqvist, I., Kulmala, J., Kallio, J., & Tammelin, T. (2018). Physical activity and sedentary behaviour during outdoor learning and traditional indoor school days among Finnish primary school students. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(1), 28-42. https://doi.org/10.1080/14729679.2018.1488594
  5. Verstraete, S. J. M., Cardon, G. M., De Clercq, D. L. R., De Bourdeaudhuij, I.M.M. (2006). Increasing children’s physical activity levels during recess in elementary schools: The effects of providing game equipment. European Journal of Public Health, 16(4), 415-419. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckl008
  6. Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015b). Het schoolplein wacht… (2). LO Magazine, 103(6), 23-25.
  7. Massey, W. V., Stellino, M. B., & Fraser, M. (2018). Individual and environmental correlates of school-based recess engagement. Preventive Medicine Reports, 11, 247-253. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.07.005
  8. Janssen, M., & Mauw, S. (2019). De PLAYgrounds interventie: Vanuit kijkkader naar plan van aanpak [interne documentatie]. Erkende interventie: https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/interventies/interventie/playgrounds-6-12-jaar/.
  9. Lee, R. L. T., Lanse, S., Brown, G., Leung, C., Kwolk, S. W. H., & Chan, S. W. C. (2020). Systematic review of the impact of unstructured play interventions to improve young children’s physical, social, and emotional wellbeing. Nursing & Health Sciences, 22(2), 184-196. https://doi.org/10.1111/nhs.12732
  10. Kuijper, J., Cotterink, M., Rooijen, M. van. (2017). Position Paper. Risicovol Spelen. Amsterdam: VeiligheidNL.
  11. Van Rooijen, M. (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. HJK, 10-13.
  12. Maxwell, L. E., Mitchell, M. R., & Evans, G. W. (2008). Effects of play equipment and loose parts on preschool children’s outdoor play behavior: An observational study and design intervention. Children, Youth and Environments, 18(2), 36-63. https://doi.org/10.1353/cye.2008.0025
  13. Haak, A. (2019). Aansluiten bij de behoefte van ieder kind. Makkelijker gezegd dan gedaan? LO Magazine, 12-13. 
  14. Gezonde School (z.d.). Effectief werken aan bewegen en sport in het primair onderwijs: Beleid. Gezonde school. Geraadpleegd op 17 juli 2023, van https://www.gezondeschool.nl/primair-onderwijs/gezondheidsthemas-en-criteria-vignet/beleid-bewegen-en-sport
  15. Caro, H. E., Altenburg, T. M., Dedding, C., & Chinapaw, M. J. M. (2016). Dutch primary schoolchildren’s perspectives of activity-friendly school playgrounds: A participatory study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(6), 526. https://doi.org./10.3390/ijerph13060526