Spring naar content

Referenties

  1. Ruimte-OK. (2021). Kwaliteitscriteria voor onderwijsvoorzieningen in het Funderend Onderwijs ‘Bouwen aan de wereld van morgen’. Geraadpleegd via https://www.ruimte-ok.nl/sites/default/files/2021-05/Kwaliteitskader_Huisvesting_2021.pdf 
  2. Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015a). Het schoolplein wacht… (1). LO Magazine, 103(5), 26-29.
  3. Brittin, J., Sorensen, D., Trowbridge, M., Lee, K.K., Breithecker, D., Frerichs, L. & Huang, T. (2015) Physical activity design guidelines for school architecture. PLoS ONE, 10(7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0132597
  4. Romar, J.-E., Enqvist, I., Kulmala, J., Kallio, J., & Tammelin, T. (2018). Physical activity and sedentary behaviour during outdoor learning and traditional indoor school days among Finnish primary school students. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 19(1), 28-42. https://doi.org/10.1080/14729679.2018.1488594
  5. Verstraete, S. J. M., Cardon, G. M., De Clercq, D. L. R., De Bourdeaudhuij, I.M.M. (2006). Increasing children’s physical activity levels during recess in elementary schools: The effects of providing game equipment. European Journal of Public Health, 16(4), 415-419. https://doi.org/10.1093/eurpub/ckl008
  6. Van Gelder, W., Goedhart, B., & Janssen, M. (2015b). Het schoolplein wacht… (2). LO Magazine, 103(6), 23-25.
  7. Massey, W. V., Stellino, M. B., & Fraser, M. (2018). Individual and environmental correlates of school-based recess engagement. Preventive Medicine Reports, 11, 247-253. https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2018.07.005
  8. Janssen, M., & Mauw, S. (2019). De PLAYgrounds interventie: Vanuit kijkkader naar plan van aanpak [interne documentatie]. Erkende interventie: https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/interventies/interventie/playgrounds-6-12-jaar/.
  9. Lee, R. L. T., Lanse, S., Brown, G., Leung, C., Kwolk, S. W. H., & Chan, S. W. C. (2020). Systematic review of the impact of unstructured play interventions to improve young children’s physical, social, and emotional wellbeing. Nursing & Health Sciences, 22(2), 184-196. https://doi.org/10.1111/nhs.12732
  10. Kuijper, J., Cotterink, M., Rooijen, M. van. (2017). Position Paper. Risicovol Spelen. Amsterdam: VeiligheidNL.
  11. Van Rooijen, M. (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. HJK, 10-13.
  12. Maxwell, L. E., Mitchell, M. R., & Evans, G. W. (2008). Effects of play equipment and loose parts on preschool children’s outdoor play behavior: An observational study and design intervention. Children, Youth and Environments, 18(2), 36-63. https://doi.org/10.1353/cye.2008.0025
  13. Haak, A. (2019). Aansluiten bij de behoefte van ieder kind. Makkelijker gezegd dan gedaan? LO Magazine, 12-13. 
  14. Gezonde School (z.d.). Effectief werken aan bewegen en sport in het primair onderwijs: Beleid. Gezonde school. Geraadpleegd op 17 juli 2023, van https://www.gezondeschool.nl/primair-onderwijs/gezondheidsthemas-en-criteria-vignet/beleid-bewegen-en-sport
  15. Caro, H. E., Altenburg, T. M., Dedding, C., & Chinapaw, M. J. M. (2016). Dutch primary schoolchildren’s perspectives of activity-friendly school playgrounds: A participatory study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 13(6), 526. https://doi.org./10.3390/ijerph13060526