Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoofdstuk 3: Sport en onderwijs (2013)

Auteur(s): Jo Lucassen

Dit hoofdstuk start met een overkoepelende inleidende tekst van een onderzoeker van het Mulier Instituut, waarin de publicaties betreffende het thema ‘sport en onderwijs’ onder de aandacht worden gebracht. Daarna volgt een overzicht van de verschenen publicaties en masterscripties. 

Overzicht van publicaties en masterscripties die genoemd worden in dit hoofdstuk:

Publicaties:

  • Beth, J., Haar, J. ter & Heijden, A. von (2012). Zaalvoetbal in Zeeburg. Procesevaluatie Basisscholencompetitie zaalvoetbal in Zeeburg, Amsterdam. ’s-Hertogenbosch: Mulier Instituut.
  • Brouwer, B., Houthoff, D. & Mossel, G. van (2012). LO in bovenbouw VO. Trendanalyse voor lichamelijke opvoeding in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Enschede: SLO – nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling.
  • Lucassen, J., Reijgersberg, N. & Werff, H. van der (2012). Evaluatie Leergang Vakbekwaamheid Bewegingsonderwijs via Pabo. Onderzoek onder pabo-opleidingen, scholen voor primair onderwijs en pabo-alumni. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Mulier Instituut (2012). Factsheet sport en onderwijs verbonden. Kwalitatief verdiepend onderzoek naar succesfactoren in samenwerking sport en onderwijs. Utrecht: Mulier Instituut.
  • NOC*NSF (2012). Sport & onderwijs: een winnende combinatie! Samen werken om meer jongeren aan het sporten te krijgen? Arnhem: NOC*NSF.
  • Noordman, W., Steenbergen, J. & Hilhorst, J. (Kennispraktijk) (2012). Implementatie van beweegprogramma’s in het mbo 2008-2012. Een evaluatief onderzoek naar de implementatie en begeleiding van mbo-instellingen bij het Masterplan Bewegen en Sport in het mbo. Woerden: MBO-raad.
  • Platform Sport, Bewegen en Onderwijs (2012). Eindrapportage. Platform Sport, Bewegen en Onderwijs. Enschede: Platform Sport, Bewegen en Onderwijs.
  • Reijgersberg, N., Lucassen, J., Pot, N. & Hilvoorde, I. van (2012a). Toekomstscenario’s voor schoolsport. Inventarisatie, vergelijking en perspectieven van schoolsportactiviteiten in Nederland. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Reijgersberg, N., Lucassen, J., Pot, N. & Hilvoorde, I. van (2012b). Toekomstscenario’s voor schoolsport. Inventarisatie, vergelijking en perspectieven van schoolsportactiviteiten in Nederland (verkorte versie). Utrecht: Mulier Instituut.
  • Slinger, J., Stubbe, J. & Werff, H. van der (2012). Monitor en Evaluatie Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs. Eindrapportage. Leiden: TNO.
  • Vuijk, P.J. (2012). Associations between motor and cognitive functioning in school-aged children. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen.
  • Werff, H. van der, Wisse, E. & Stuij, M. (2012). Sport en onderwijs verbonden. Kwalitatief verdiepend onderzoek naar succesfactoren in de samenwerking tussen sportverenigingen en scholen. Utrecht: Mulier Instituut.

Masterscripties:

  • Boeren, M. (2013). The leisure practice of physical education and its interaction rituals. A quantitative research into the rituals of physical education at secondary school; The rituals of physical education at secondary school. Tilburg: Tilburg University, Leisure Studies.
  • Dekker, M. (2012). Is there an effect of level of cardiorespiratory fitness on academic achievement and executive functioning in Dutch primary school children? Groningen: University of Groningen, Human Movement Sciences.
  • Gastel, B. van (2012). Kwaliteit van de BIOS-methode. Een adviesrapport voor de Gelderse Sportfederatie over de kwaliteit van bewegingsonderwijsmethode BIOS. Tilburg: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Heitbrink, M. (2012). Coping and anxiety in gymnastics. A comparison between Australia and the Netherlands. Groningen: University of Groningen, Human Movement Sciences.
  • Krijgsman, C. (2012). Binnen beginnen, buiten winnen? Fysieke activiteit tijdens de pauze: de effecten van stimulerend docentgedrag. Tilburg: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Nakken, M. (2012). ‘Ineens stond ik er helemaal alleen voor in de gymzaal…’ De kloof die een startend vakleerkracht bewegingsonderwijs ervaart tussen de opleiding en het werkveld. Tilburg: Fontys Sporthogeschool, Master of Sports.
  • Sabel, J. (2012). The relationship between physical fitness and executive function in first year pre-vocational students. Groningen: University of Groningen, Human Movement Sciences.
  • Stemkens, I. (2013). Pedagogische kwaliteit van jeugdvoetbaltrainers in Nijmegen. Utrecht: Universiteit Utrecht, Maatschappelijke Opvoedingsvraagstukken.
Literatuurverwijzing: Lucassen, J.M.H. (2013). Hoofdstuk 3: Sport en onderwijs. In K. Breedveld, Jaarboek Sport & Strategie 2012/2013 (pp. 44-49)