Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 
 
 
 
Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoofdstuk 7: Sporteconomie, -management en -marketing

Auteur(s): Koen Breedveld

Dit hoofdstuk start met een overkoepelende inleidende tekst van een onderzoeker van het Mulier Instituut, waarin de publicaties betreffende het thema ‘sporteconomie, -management en -marketing’ onder de aandacht worden gebracht. Daarna volgt een literatuuroverzicht van de verschenen publicaties en masterscripties.

Overzicht van publicaties en masterscripties die genoemd worden in dit hoofdstuk:

Publicaties:

Kwaliteitszorg/innovatie en management

  • Broeke, A. & Hattink, B.H. (2013). Basisboek sportmanagement. Managing professionals in sport en bewegen. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
  • Vos, S. & Scheerder, J. (2012). Sport- en beweegmanagement in de lage landen. Strategisch en operationeel managen van sport- en beweegorganisaties. Gent: Academia Press.  

Marketing en sponsoring

  • Kok, R. & Gruijters, H. (2013). Sportmarketing, derde editie. Amsterdam: Pearson Benelux Bv.  

Sporteconomie

  • Dejonghe, T. (2012). Sport en economie: samen in de spits. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Meulen, J. van der, Boskamp, J., Daems, E., Goossens, R., Oostrom, C., Tillaart, J. van den, Oldenboom, E. & Boer, W.I.J. de (2012). De bijdrage van sport aan de Nederlandse economie. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
  • Statistics Netherlands & Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) (2012). Methodological Manual for a Sport Satellite Account. Den Haag/Heerlen: Statistics Netherlands.  

Evenementen en media

  • Adrichem, I. van & Heuvel, M. van den (2012). EK waterpolo 2012. Tevredenheid, beleving & economische impact. Den Haag/Tilburg: Haagse Hogeschool/Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
  • Blom, B., Bogers, M., Doeser, M., Smulders, D., Teeuwen, M. (Uitvoering) & Oldenboom Egbert (red.)(2012). Spin Off onderzoek NK Fantastic Gymnastics 2012. Economische impact. Rotterdam/Epse: Hogeschool Rotterdam/Meerwaarde Community Building.
  • Boer, W. de (2012). World Cup BMX Supercross Papendal 2012. Bezoekersprofiel, economische impact, mediawaarde. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Boer, W. de (2013a). NK Baanwielrennen 2012. Economische impact en bezoekersprofiel. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Boer, W. de (2013b). NK Indooratletiek Senioren 2013. Economische impact en bezoekersprofiel. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Bottenburg, M. van, Elling, A., Hover, P., Brinkhof, S. & Romijn, D. (2012). De maatschappelijke betekenis van topsport: literatuurstudie in opdracht van het Ministerie van VWS. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Brinkhof, S. Dijk, B. & Eekeren, F. van (2012). Inspired by London 2012. Onderzoeksrapport van 11 case studies naar de maatschappelijke legacy van de Olympische Spelen in Londen uitgevoerd in opdracht van NISB. Utrecht: Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).
  • Elling, A. (2012a). Factsheet Euro 2012 en (sportieve) nationale trots. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Elling, A. (2012b). Topsport en nationale trots. Paralympische Spelen 2012. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Groot, M. de, Blom, S. & Gugten, M. van der (2012). Meer halen uit sportevenementen. Evaluatie VWS beleidskader pilots sportevenementen. Amsterdam: DSP-groep.
  • Heuvel, M. van den (2013). De Lage Landen Marathon Eindhoven 2012. Economische impact, waardering, bezoekers- en deelnemersprofiel. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg, Lectoraat Sportbusiness.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Groot, M. de (DSP-groep) (2013). Richtlijnenhandboek participatie en cohesie. Utrecht/Amsterdam: Mulier Instituut/DSP-groep.
  • Hover, P. (Mulier Instituut), Oldenboom, E. (MeerWaarde), Straatmeijer, J. (Mulier Instituut) & Kock, J. (MeerWaarde) (2013a). Prognose economische impact Rabobank Hockey World Cup 2014. Utrecht/Epse: Mulier Instituut/MeerWaarde.
  • Hover, P. (Mulier Instituut), Peeters, P. (NHTV) & Verbeek, D. (NHTV)(2013b). Richtlijnenhandboek milieu. Utrecht/Breda: Mulier Instituut/NHTV.
  • Hover, P. & Romijn, D. (2012). Factsheet sportevenementen. Katalysator voor participatie en cohesie? Utrecht: Mulier Instituut.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Schendel, A. van (NHTV)(2012). Quick scan evaluatie sportevenementen. Utrecht/Breda: Mulier Instituut/NHTV.
  • Hover, P., Straatmeijer, J., Romijn, D. & Breedveld, K. (2013c). The story of London 2012. De maatschappelijke betekenis van de Olympische en Paralympische Spelen 2012. Utrecht/Nieuwegein: Mulier Instituut/Arko Sports Media.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Strijk, J. (TNO)(2013). Richtlijnenhandboek leefstijl & vitaliteit. Utrecht/Leiden: Mulier Instituut/TNO.
  • KNVB Expertise (2012a). Eredivisie Fan Onderzoek 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013a). Eredivisie Fan Onderzoek 2012/’13. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2012b). Jupiler League Fan Onderzoek 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013b). Jupiler League Fan Onderzoek 2012/’13. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013c). Het Seizoen in cijfers 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • Schendel, A. van, Hover, P. & Bakker, S. (2013). Grote Prijs Adrie van der Poel 2013. Factsheet Quick scan evaluatie sportevenementen. Breda/Utrecht: NHTV/ Mulier Instituut.
  • Schoemaker, J. (2012). Europees Kampioenschap Handboogschieten Amsterdam 2012. Evaluatie economische impact, tevredenheid & promotionele waarde. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werk- groep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Slangen, H. (Zuyd Hogeschool), Hover, P. (Mulier Instituut), Bakker, S. (Mulier Instituut), Pardal de Sousa, S. (Zuyd Hogeschool), Schendel, A. van (NHTV), Jong, E. de (NHTV) & Gool, W. van (NHTV)(2013). Evaluatie WK wielrennen 2012. Economische impact, beleving onder lokale bevolking en promotionele waarde. Heerlen: Zuyd Hogeschool.  

Masterscripties:

  • Bodt, M. (2012). Publiek-private samenwerking: Wanneer is één plus één nu echt drie? Onderzoek naar de complexiteit van publiek-private samenwerking en de organisatorische aspecten. Utrecht/Ede: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Esch, D. van (2012). Externe sportbestuurders. Een onderzoek naar de ervaringen met betrekking tot de plaatsing van bestuurders uit het bedrijfsleven en openbaar bestuur in besturen van sportbonden. Utrecht: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Groothuis, I. (2012). You cannot win without losing. What impact does sport have on the economy of districts in Rotterdam? Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, School of Economics.
  • Hartendorp, T. (2013). Sport psychology applicable on Poker/Gaming event. Wageningen: Universiteit Wageningen, Leisure, Tourism and Environment.
  • Lemmers, M. (2012). Verdeeld in stukken, toch één. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van sportbeleidsmedewerkers en sportuitvoerders na een verzelfstandiging. Utrecht: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sport- management.
  • Roer, A. van (2013). Genereren van geld voor het jeugdsportfonds. ‘Alle kinderen moeten de mogelijkheid hebben om te sporten in verenigingsverband’. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Roest, F. (2013). Social media en fan engagement. Hoe met behulp van sociale media de engagement van sportfans vergroot kan worden. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Schaik, F. van (2013). Een online kennisnetwerk voor sportbestuurders. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Schreurs, I.M.L. (2013). Professional football clubs. As long as it adds value. Tilburg: Universiteit van Tilburg, Leisure Studies.
  • Schrijvers, L.B.J. (2013). ‘Voor mij is het soms net vissen’. Een kwalitatief onderzoek naar betekenissen gegeven aan supporterschap in het betaald voetbal. Utrecht/Zeist: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Uwland, M. (2013). To be different. Een studie naar de persoonlijkheidskenmerken van beginnende beroepsbeoefenaren die bepalend zijn voor succes in de sportmarketingbranche. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Verschuren, P. (2012). The role of social media in the development of kite surfing as a sport. Tilburg: Tilburg University, Leisure Studies.
  • Verstappen, S. (2013). Crowdfunding, de nieuwe manier van financiering in de sport? Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Manage- ment.
  • Wigbold, N.A.G. (2013). Managing after relegation. In which ways can scenario planning contribute to the management of Dutch professional football clubs? Enschede: Universiteit Twente, Business Administration.
  • Woudenberg, D. (2012). Een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op de hoogtes van transfervergoedingen in het professionele voetbal. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
Literatuurverwijzing: Breedveld, K. (2013). Hoofdstuk 7: Sporteconomie, -management en -marketing. In K. Breedveld, Jaarboek Sport & Strategie 2012/2013 (pp. 70-77)