Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoofdstuk 7: Sporteconomie, -management en -marketing (2013)

Auteur(s): Koen Breedveld

Dit hoofdstuk start met een overkoepelende inleidende tekst van een onderzoeker van het Mulier Instituut, waarin de publicaties betreffende het thema ‘sporteconomie, -management en -marketing’ onder de aandacht worden gebracht. Daarna volgt een literatuuroverzicht van de verschenen publicaties en masterscripties.

Overzicht van publicaties en masterscripties die genoemd worden in dit hoofdstuk:

Publicaties:

Kwaliteitszorg/innovatie en management

  • Broeke, A. & Hattink, B.H. (2013). Basisboek sportmanagement. Managing professionals in sport en bewegen. Assen: Koninklijke Van Gorcum BV.
  • Vos, S. & Scheerder, J. (2012). Sport- en beweegmanagement in de lage landen. Strategisch en operationeel managen van sport- en beweegorganisaties. Gent: Academia Press.  

Marketing en sponsoring

  • Kok, R. & Gruijters, H. (2013). Sportmarketing, derde editie. Amsterdam: Pearson Benelux Bv.  

Sporteconomie

  • Dejonghe, T. (2012). Sport en economie: samen in de spits. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Meulen, J. van der, Boskamp, J., Daems, E., Goossens, R., Oostrom, C., Tillaart, J. van den, Oldenboom, E. & Boer, W.I.J. de (2012). De bijdrage van sport aan de Nederlandse economie. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)/ Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
  • Statistics Netherlands & Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) (2012). Methodological Manual for a Sport Satellite Account. Den Haag/Heerlen: Statistics Netherlands.  

Evenementen en media

  • Adrichem, I. van & Heuvel, M. van den (2012). EK waterpolo 2012. Tevredenheid, beleving & economische impact. Den Haag/Tilburg: Haagse Hogeschool/Fontys Economische Hogeschool Tilburg.
  • Blom, B., Bogers, M., Doeser, M., Smulders, D., Teeuwen, M. (Uitvoering) & Oldenboom Egbert (red.)(2012). Spin Off onderzoek NK Fantastic Gymnastics 2012. Economische impact. Rotterdam/Epse: Hogeschool Rotterdam/Meerwaarde Community Building.
  • Boer, W. de (2012). World Cup BMX Supercross Papendal 2012. Bezoekersprofiel, economische impact, mediawaarde. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Boer, W. de (2013a). NK Baanwielrennen 2012. Economische impact en bezoekersprofiel. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Boer, W. de (2013b). NK Indooratletiek Senioren 2013. Economische impact en bezoekersprofiel. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werkgroep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Bottenburg, M. van, Elling, A., Hover, P., Brinkhof, S. & Romijn, D. (2012). De maatschappelijke betekenis van topsport: literatuurstudie in opdracht van het Ministerie van VWS. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Brinkhof, S. Dijk, B. & Eekeren, F. van (2012). Inspired by London 2012. Onderzoeksrapport van 11 case studies naar de maatschappelijke legacy van de Olympische Spelen in Londen uitgevoerd in opdracht van NISB. Utrecht: Universiteit Utrecht, Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).
  • Elling, A. (2012a). Factsheet Euro 2012 en (sportieve) nationale trots. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Elling, A. (2012b). Topsport en nationale trots. Paralympische Spelen 2012. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Groot, M. de, Blom, S. & Gugten, M. van der (2012). Meer halen uit sportevenementen. Evaluatie VWS beleidskader pilots sportevenementen. Amsterdam: DSP-groep.
  • Heuvel, M. van den (2013). De Lage Landen Marathon Eindhoven 2012. Economische impact, waardering, bezoekers- en deelnemersprofiel. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg, Lectoraat Sportbusiness.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Groot, M. de (DSP-groep) (2013). Richtlijnenhandboek participatie en cohesie. Utrecht/Amsterdam: Mulier Instituut/DSP-groep.
  • Hover, P. (Mulier Instituut), Oldenboom, E. (MeerWaarde), Straatmeijer, J. (Mulier Instituut) & Kock, J. (MeerWaarde) (2013a). Prognose economische impact Rabobank Hockey World Cup 2014. Utrecht/Epse: Mulier Instituut/MeerWaarde.
  • Hover, P. (Mulier Instituut), Peeters, P. (NHTV) & Verbeek, D. (NHTV)(2013b). Richtlijnenhandboek milieu. Utrecht/Breda: Mulier Instituut/NHTV.
  • Hover, P. & Romijn, D. (2012). Factsheet sportevenementen. Katalysator voor participatie en cohesie? Utrecht: Mulier Instituut.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Schendel, A. van (NHTV)(2012). Quick scan evaluatie sportevenementen. Utrecht/Breda: Mulier Instituut/NHTV.
  • Hover, P., Straatmeijer, J., Romijn, D. & Breedveld, K. (2013c). The story of London 2012. De maatschappelijke betekenis van de Olympische en Paralympische Spelen 2012. Utrecht/Nieuwegein: Mulier Instituut/Arko Sports Media.
  • Hover, P. (Mulier Instituut) & Strijk, J. (TNO)(2013). Richtlijnenhandboek leefstijl & vitaliteit. Utrecht/Leiden: Mulier Instituut/TNO.
  • KNVB Expertise (2012a). Eredivisie Fan Onderzoek 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013a). Eredivisie Fan Onderzoek 2012/’13. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2012b). Jupiler League Fan Onderzoek 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013b). Jupiler League Fan Onderzoek 2012/’13. Zeist: KNVB Expertise.
  • KNVB Expertise (2013c). Het Seizoen in cijfers 2011/’12. Zeist: KNVB Expertise.
  • Schendel, A. van, Hover, P. & Bakker, S. (2013). Grote Prijs Adrie van der Poel 2013. Factsheet Quick scan evaluatie sportevenementen. Breda/Utrecht: NHTV/ Mulier Instituut.
  • Schoemaker, J. (2012). Europees Kampioenschap Handboogschieten Amsterdam 2012. Evaluatie economische impact, tevredenheid & promotionele waarde. Nijmegen: HAN Sport en Bewegen, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen/Werk- groep Evaluatie Sportevenementen (WESP).
  • Slangen, H. (Zuyd Hogeschool), Hover, P. (Mulier Instituut), Bakker, S. (Mulier Instituut), Pardal de Sousa, S. (Zuyd Hogeschool), Schendel, A. van (NHTV), Jong, E. de (NHTV) & Gool, W. van (NHTV)(2013). Evaluatie WK wielrennen 2012. Economische impact, beleving onder lokale bevolking en promotionele waarde. Heerlen: Zuyd Hogeschool.  

Masterscripties:

  • Bodt, M. (2012). Publiek-private samenwerking: Wanneer is één plus één nu echt drie? Onderzoek naar de complexiteit van publiek-private samenwerking en de organisatorische aspecten. Utrecht/Ede: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Esch, D. van (2012). Externe sportbestuurders. Een onderzoek naar de ervaringen met betrekking tot de plaatsing van bestuurders uit het bedrijfsleven en openbaar bestuur in besturen van sportbonden. Utrecht: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Groothuis, I. (2012). You cannot win without losing. What impact does sport have on the economy of districts in Rotterdam? Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, School of Economics.
  • Hartendorp, T. (2013). Sport psychology applicable on Poker/Gaming event. Wageningen: Universiteit Wageningen, Leisure, Tourism and Environment.
  • Lemmers, M. (2012). Verdeeld in stukken, toch één. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van sportbeleidsmedewerkers en sportuitvoerders na een verzelfstandiging. Utrecht: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sport- management.
  • Roer, A. van (2013). Genereren van geld voor het jeugdsportfonds. ‘Alle kinderen moeten de mogelijkheid hebben om te sporten in verenigingsverband’. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Roest, F. (2013). Social media en fan engagement. Hoe met behulp van sociale media de engagement van sportfans vergroot kan worden. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Schaik, F. van (2013). Een online kennisnetwerk voor sportbestuurders. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Schreurs, I.M.L. (2013). Professional football clubs. As long as it adds value. Tilburg: Universiteit van Tilburg, Leisure Studies.
  • Schrijvers, L.B.J. (2013). ‘Voor mij is het soms net vissen’. Een kwalitatief onderzoek naar betekenissen gegeven aan supporterschap in het betaald voetbal. Utrecht/Zeist: Universiteit Utrecht (USBO), Sportbeleid & Sportmanagement.
  • Uwland, M. (2013). To be different. Een studie naar de persoonlijkheidskenmerken van beginnende beroepsbeoefenaren die bepalend zijn voor succes in de sportmarketingbranche. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
  • Verschuren, P. (2012). The role of social media in the development of kite surfing as a sport. Tilburg: Tilburg University, Leisure Studies.
  • Verstappen, S. (2013). Crowdfunding, de nieuwe manier van financiering in de sport? Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Manage- ment.
  • Wigbold, N.A.G. (2013). Managing after relegation. In which ways can scenario planning contribute to the management of Dutch professional football clubs? Enschede: Universiteit Twente, Business Administration.
  • Woudenberg, D. (2012). Een onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op de hoogtes van transfervergoedingen in het professionele voetbal. Groningen: Wagner Group/Sport Management Instituut, Sport Management.
Literatuurverwijzing: Breedveld, K. (2013). Hoofdstuk 7: Sporteconomie, -management en -marketing. In K. Breedveld, Jaarboek Sport & Strategie 2012/2013 (pp. 70-77)