Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

 

 
Spring naar content

E-book Buitenspelen

Spelen de kinderen in jouw gemeente genoeg buiten?

Worden de speelplekken nog volop gebruikt? En kunnen eigenlijk wel álle kinderen uit álle wijken meedoen met buitenspelen? Of je nu werkt voor een gemeente, het onderwijs of voor een kinderopvangorganisatie: er zijn allerlei knoppen waar je aan kunt draaien, om meer kinderen met plezier buiten te laten spelen.

Wat kun je van het e-book verwachten?

In dit e-book geven we je volop kennis, praktische tips en praktijkvoorbeelden om buitenspelen te stimuleren. Je krijgt feiten en cijfers, je leert alles over de hardware (fysieke speelplekken, outdoor fitness, groen), de software (interventies, beweegprogramma’s, activiteiten) en de orgware (professionals, ouders, maatschappelijke partners, onderwijs, kinderopvang, gemeente) van buitenspelen. En ook inclusief buitenspelen komt aan bod. Waar je ook werkt: elke professional die in contact is met jonge kinderen en ouders, kan er vanuit zijn of haar functie aan bijdragen om buitenspelen hoog op de agenda te krijgen. En samen maak je een nog groter verschil!

voorbeeld van de inhoud-van het e-book buitenspelen

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Hilde Krajenbrink

Specialist

Mijn doel is dat alle kinderen met plezier en zelfvertrouwen sporten en bewegen, tijdens de gymles, bij de sportvereniging en tijdens het buitenspelen. Hierbij richt ik mij op kinderen in het algemeen en specifiek op kinderen met een motorische achterstand. Ik deel kennis uit wetenschappelijk onderzoek en goede voorbeelden uit de praktijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.

Jeroen Hoyng

Specialist

Vrijetijdwetenschapper die wetenschap, beleid en praktijk wil verbinden op thema’s als: sport, spelen en bewegen in openbare ruimte, sportinfrastructuur, sportbeleid, sportdeelname en beweeggames. Werkervaring bij universiteit, sportbond, provinciale sportorganisatie, onderzoeksbureau, gemeente en sinds 2004 bij Kenniscentrum Sport & Bewegen. Nu werkzaam als specialist sportinfrastructuur met als doel kennis te verzamelen en delen om een beweegvriendelijke leefomgeving te creëren die mensen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te bewegen, spelen en te sporten.

portretfoto

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Winnende ‘Sportiefste Scholen van Nederland 2022’ zijn bekend!

Welke scholen kwamen afgelopen woensdag 23 maart 2022 in Groningen als grote winnaar uit de strijd om de sportiefste basisschool van 2022? SO de Hertog uit Tiel mag zichzelf de ‘Sportiefste School Speciaal Onderwijs’ van Nederland noemen vanwege o.a. het uitdagende aanbod. Waar in de categorie ‘Sportiefste Basisschool van Nederland’ CBS Het Lichtpunt uit Rhoon als winnaar uit de bus kwam door een sterke integratie van de dynamische schooldag. De KVLO, Kenniscentrum Sport & Bewegen, NOC*NSF en Special Heroes Nederland organiseerden, in samenwerking met de Hanzehogeschool Groningen, een feestelijke finaledag.

SO de Hertog: gedreven vakleerkrachten en uitdagend aanbod

De jury van het SO is onder de indruk van de gedreven vakleerkrachten die zorgen voor een breed aanbod bewegen en sport. Bewegen zit daarnaast verweven in de zorgstructuur en het naschools aanbod sluit aan bij de doelgroep en biedt bovendien veel uitdaging. Jurylid Saskia Biesterbosch van de CALO geeft aan: “De school ademt echt bewegen. Dit was te zien in de gymzaal, in de klaslokalen, maar ook na schooltijd”.

SO de Hertog is dan ook erg blij met deze erkenning. “Dit voelt echt als een beloning, want voor onze doelgroep valt het echt niet altijd mee om een sport te vinden. We doen heel veel met bewegen in de school. We hebben een geweldige dag gehad,” aldus vakleerkrachten Mieke Akkermans en Dennis Bargerman.

CBS Het Lichtpunt: uitblinker in sterke visie dynamische schooldag

Volgens de jury van het reguliere basisonderwijs is CBS Het Lichtpunt de terechte winnaar, omdat de school uitblinkt in de manier waarop de dynamische schooldag in een sterke visie is uitgewerkt en gedragen wordt door een stevige groep vakleerkrachten en buitenspeelondersteuners. Het belang van ‘van jongs af aan vaardig’ krijgt op deze school vorm door maar liefst vier lessen bewegingsonderwijs door de vakleerkracht aan kleuters. De jury was onder de indruk van de inzet van junior-coaches. Hier durft de school echt op in te zetten.

Vakleerkracht Tim Calmthout vertelt: “We zijn supertrots. We hebben ontzettend lang en hard gewerkt aan een dynamische schooldag voor onze kinderen, want daar doen we het voor. En dan is het supergaaf dat al dat werk wordt beloond met een eerste prijs. En nu door! We zijn er nog niet. We nemen na vandaag weer mooie ideeën mee van andere scholen op het gebied van bewegingsonderwijs.”

De beste (sport)presentatie

Bij de opening lieten alle scholen geweldige sport- en beweeg presentaties zien. De prijs voor de beste presentatie is gewonnen door zowel SO de Ommezwaai Arnhem (SO), als door de Johannesschool uit Arnhem (PO). Beiden wonnen een clinic van de AirTrack Factory. Naast de verkiezing vond in de middag een succesvolle kennisbijeenkomst plaats, waarbij kennis onder vakleerkrachten, buurtsportcoaches en schooldirecteuren van de genomineerde scholen werd gedeeld. De scholen die ook genomineerd waren: CBS De Waterhof (Delft), Thomas van Aquino (Sneek) en Houtrustschool (Den Haag) hadden veel interessante kennis over te dragen en inspireerden niet alleen mensen in de zaal, maar ook de online deelnemers.

Inspirerende onderwerpen tijdens de kennisbijeenkomst

Onder leiding van sportpresentator Nathan Robben werden de scholen geïnterviewd om meer te weten te komen over het inspirerende beleid op het gebied van sport en bewegen in en rondom school. Hiernaast heeft docent-onderzoeker Pim Koolwijk van de HALO en het lectoraat Gezonde Leefstijl in een Stimulerende Omgeving (Haagse Hogeschool) een presentatie gegeven over kleuters en bewegen. Later in het programma heeft docent Simon Leistra van Hanzehogeschool Groningen meer verteld over zijn publicatie ‘Plezier in bewegen voor ieder kind’.

Beleef de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’

Hier vind je de Aftermovie met een impressie van deze feestelijke dag.

Over de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’​

Ieder jaar organiseert de KVLO samen met NOC*NSF, Special Heroes Nederland en Kenniscentrum Sport & Bewegen de verkiezing ‘Sportiefste School van Nederland’. Om het jaar wordt de verkiezing voor de sportiefste basisschool en sportiefste speciaal (basis) onderwijs school óf voor het voortgezet (speciaal) onderwijs georganiseerd. Doel van deze verkiezing is het waarderen van sportactieve scholen en afdelingen die een buitengewoon goed of innovatief aanbod bewegen en sport hebben voor hun school. Bovendien geeft de organisatie deze scholen graag een podium om andere scholen te inspireren. Alle scholen zijn erkend als Gezonde School. Bosan, Janssen-Fritsen en Nijha zorgen jaarlijks voor waardecheques voor alle genomineerde scholen. Meer informatie vind je hier.

Ben je van mening dat jouw school de ‘Sportiefste School van Nederland’ is? Lees hier verder voor meer informatie over de verkiezing en meld je school aan voor de volgende verkiezing.

Beweegbeleid kinderopvang

Kansen binnen de kinderopvang

Jonge kinderen zijn van zichzelf meestal erg actief en willen graag van alles ontdekken. Veel bewegen en spelen blijken in de praktijk echter niet altijd zo vanzelfsprekend. Zowel de sociale als fysieke omgeving op de kinderopvang daagt kinderen niet altijd uit tot bewegen. Onderzoek laat dan ook zien dat kinderen op de kinderdagopvang vaak een groot deel van de tijd inactief zijn. Hier is winst te behalen! Gelukkig zien steeds meer kinderopvangorganisaties het belang in van bewegen op de kinderdagopvang en willen zij hierop inzetten.

spelende kinderen
De stappen in het Beweegbeleid Kinderopvang

Wat kun je verwachten?

Het Beweegbeleid kinderopvang helpt jou met de eerste stappen naar het verankeren van bewegen in het organisatiebeleid. Je kunt aan de slag met de nodige achtergrondinformatie over het belang van bewegen en het creëren van draagvlak. Thema’s als invulling geven aan het aanbod en borging komen eveneens aan bod. Verder vind je een concreet stappenplan en twee handige instrumenten voor de praktische vertaling naar een beweegbeleid. Hopelijk geeft dit alles je genoeg inspiratie en handvatten om aan de slag te gaan met bewegen binnen jouw kinderopvangorganisatie.

Beweegbeleid kinderopvang in de praktijk

Benieuwd hoe andere organisaties dit aanpakken? Bij KinderRijk is bewegen bijna vanzelfsprekend voor kinderen. Diana Turkenburg-de Haan, programmamaker en pedagogisch professional bij KinderRijk: ‘Beleid hebben voor bewegen binnen de kinderopvang is belangrijk omdat beleid kaders en richting geeft. Samen met de mensen die beleid maken en met de mensen op de werkvloer kun je invulling geven aan het stimuleren van de motorische ontwikkeling van de kinderen’. Meer over de ervaring van Diana en manager pedagogiek Willemien Wildeboer zie je in deze video.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Human Capital Model

Hoe werkt het Human Capital Model?

Het Human Capital Model bevat ruim 80 effecten van sport en bewegen, ingedeeld op kernwaarde. Klik je een bepaald effect aan, dan vind je daar een omschrijving van dat effect, artikelen die uitleg geven, interventies en producten die helpen het effect te bereiken en de contactgegevens van experts die je kunt benaderen voor extra informatie. Rechts onderin het model kun je filteren op een bepaalde doelgroep of de zoekfunctie gebruiken om een bepaald effect te vinden.

De bewijslast van de effecten is met een kleur aangegeven. Daarnaast staat bij sommige effecten een oranje bolletje om aan te geven dat het betreffende effect nieuw is toegevoegd, of dat de bewijslast is veranderd. Wil je daar meer over weten? Klik rechts bovenin op de drie puntjes en navigeer naar ‘Over het model’ voor meer informatie.

Er staat heel veel mooie en interessante informatie in. Van al die informatie kunnen we nog veel leren. Het kan onze buurtsportcoaches denk ik heel goed helpen.

Robert Jaspers, buurtsportcoach

De effecten van sporten en bewegen

Onderzoeker Richard Bailey ontwikkelde op basis van wetenschappelijke literatuur samen met collega-onderzoekers en Nike het Human Capital Model waarin meer dan 80 effecten van sporten en bewegen worden benoemd. In 2020 is de bewijslast van de effecten opnieuw beoordeeld door het Mulier Instituut. Deze resultaten zijn vervolgens besproken met de Radboud Universiteit. Op basis hiervan is de bewijslast voor bepaalde effecten aangepast en zijn een aantal effecten samengevoegd of toegevoegd.

De effecten van sporten en bewegen worden in het model ingedeeld op basis van zes kernwaarden: fysieke waarde, emotionele waarde, sociale waarde, persoonlijke waarde, intellectuele waarde en financiële waarde. Deze kernwaarden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: effecten en veranderingen binnen de ene kernwaarde hebben invloed op andere kernwaarden. In het online model staat per effect uitgelegd hoe de invloed van sporten en bewegen hierop werkt en wat de mogelijke risico’s zijn.

Waar kun je het Human Capital Model voor gebruiken?

Het model geeft inzicht in de effecten van sport en bewegen en kan daardoor helpen bij het verantwoorden van sport- en beweegactiviteiten, of bij het maken van beleid in sport, zorg, sociaal domein en gezondheid. Het model is ook gemaakt voor professionals en beleidsmakers in de sport, volksgezondheid en wetenschap die geïnteresseerd zijn in de effecten van sport en bewegen. 

In dit artikel vind je nog meer informatie over het Human Capital Model en de verschillende effecten van sporten en bewegen. En lees hier het artikel waarbij de voordelen van sport en bewegen worden gekoppeld aan Positieve Gezondheid. Ben jij buurtsportcoach of cultuurcoach en wil je zelf aan de slag met het Human Capital Model? Lees dan ook de factsheet!

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Femke van der Pal

Femke van der Pal

Specialist

Sport en bewegen kan veel voordelen hebben voor een persoon, maar ook voor de maatschappij. Maar wat levert sport en bewegen dan precies op? Ik volg studies die de maatschappelijke opbrengsten van sport en bewegen in euro’s kunnen uitdrukken of een effect kunnen aantonen. Deze onderzoeken duid ik via artikelen, producten, een webinar of in een gesprek met een gemeente. Daarnaast houd ik mij bezig met financiering en betaalbaarheid van de sport.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Inspiratiegids Kleine Beweegsubsidie

Onderdeel van de Kleine Beweegagenda

De Kleine Beweegsubisidie is één van de projecten die voortvloeide uit de Kleine Beweegagenda. Deze stimuleringssubsidie gericht op bewegen is mogelijk gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Lokale organisaties met aanbod voor (groot)ouders/verzorgers van kinderen van 0 tot 4 jaar konden een aanvraag doen voor maximaal € 1.500,-. Zelf moesten de organisaties minstens hetzelfde bedrag bijleggen om daarmee een initiatief uit te voeren. 

logo kleine beweegsubsidie
voorbeeld initiatieven kleine beweegsubsidie

Inspiratie uit de praktijk

Bewegen is goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Of je nu werkt met kinderen in de kinderopvang, bij een dansschool of sportvereniging, je weet: ouders betrekken is belangrijk, maar niet altijd eenvoudig. Wil je ouders van 0-4 jarigen stimuleren om hun kind meer te laten bewegen? Gebruik de inzichten uit de Inspiratiegids Kleine Beweegsubsidie. 23 uiteenlopende initiatieven worden uitgelicht, onderverdeeld in settings en leeftijdscategorieën zodat je eenvoudig kunt navigeren naar relevante voorbeelden voor jouw dagelijkse praktijk. Ook vind je hier veel tips en informatie over gedragsverandering en de Kleine Beweegagenda.

Het is onze drijfveer om álle inwoners te laten profiteren van de positieve effecten van sport en bewegen. Dat begint met de allerkleinsten én hun ouders.

deelnemer Kleine Beweegsubsidie

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Argumentenkaartjes

Voorbeeld van de argumnentenkaartjes

Voor wie zijn de Argumentenkaartjes bedoeld?

Met de Argumentenkaartjes start je het gesprek met ouders vanuit het perspectief van de ouders. Je vraagt ouders aan te geven wat zij belangrijk vinden voor hun kind. Dat kan van alles zijn, zoals het maken van nieuwe vriendjes of meer zelfvertrouwen krijgen. Als dit in kaart is gebracht, kijk je op welke manier sport en bewegen hier een bijdrage aan kan leveren. De Argumentenkaartjes zijn bedoeld voor professionals werkzaam in het onderwijs, sport en zorg. De gesprekstool wordt al jaren naar tevredenheid gebruikt:

“Een leuk, praktisch middel om samen met ouders een positief gesprek over sport en bewegen aan te gaan!” aldus een jeugdarts.

Op bezoek bij de Kinderfysiotherapeut

Ryan Beekhuizen zet de Argumentenkaartjes in vanuit zijn rol als kinderfysiotherapeut. Een omgeving waarbij deze gesprekstool uitkomst kan bieden in het kader van meer bewegen. Bekijk in deze video hoe de Argumentenkaartjes de basis vormen voor het gesprek.

Hoe gebruik je de Argumentenkaartjes?

Je kunt de kaartjes zowel tijdens een-op-een-gesprekken inzetten als in groepsverband. Bijvoorbeeld bij een ouderbijeenkomst, ouderactiviteit, tienminutengesprek of  voortgangsgesprek. In de handleiding vind je verschillende werkvormen. Daarnaast wordt bij elk argument uitgelegd op welke manier sport en bewegen bijdraagt aan dit onderwerp. Deze wetenschappelijke onderbouwing biedt jou als professional de juiste kennis om ouders te overtuigen van het belang van bewegen voor hun kind. Wil je de kaartjes liever fysiek gebruiken? Vraag deze dan aan via onderstaande knop.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Nut en Noodzaak

Breng beweging in de ontwikkeling van kinderen

Als professional weet je dat sport en bewegen belangrijk zijn voor de gezondheid en een goede ontwikkeling van kinderen. Kinderen houden van spelenderwijs bewegen en ontdekken. Maar waar heeft bewegen precies effect op en belangrijker nog: hoe stimuleer je kinderen gedurende de dag te bewegen? Nut en Noodzaak helpt kinderfysiotherapeuten, buurtsportcoaches en professionals in de jeugdgezondheidszorg of kinderopvang om ouders te overtuigen van het belang van bewegen voor hun kinderen.

rennende kinderen
Professional aan de slag met de introductie Nut en Noodzaak

Hoe ga je in gesprek over de effecten van bewegen? 

Bewegen heeft een positieve invloed op de motorische, sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Ouders bewust maken van het belang van bewegen tijdens een consult of een-op-eengesprek kan lastig zijn. Nut en Noodzaak helpt jou hierbij. In de online publicatie vind je achtergrondinformatie op basis van wetenschappelijke literatuur over het belang van bewegen bij kinderen. Aanvullend is er voor jou als professional een overzicht van handige tools en een specifieke pagina met tips voor ouders waar je hen naar kunt doorverwijzen. 

Daarnaast kun je de volgende praktische tools gebruiken om ouders te informeren: een flyer in de vorm van een opvouwbare kubus met informatie voor ouders, en een poster met meetlint en beweegweetjes voor in de wacht- of consultruimte. Je kunt deze producten kosteloos aanvragen.

Aan de slag met ‘Nut en Noodzaak’ van bewegen

nut en noodzaak van bewegen voor kinderen
Online publicatie Nut en Noodzaak

Aan de slag met de juiste informatie en handvatten om het thema ‘belang van bewegen voor kinderen’ met ouders te bespreken.

  • Altijd actueel 
  • Inclusief pagina met tips voor ouders
Toolbox Nut en Noodzaak
Toolbox

Gebruik deze handige tools in de praktijk na een korte uitleg over hoe je het gebruikt.

  • Een flyer in de vorm van opvouwbare kubus met informatie voor ouders
  • Poster met tips, weetjes en meetlint 

Je bent niet ingelogd

Log in om dit product af te nemen. Heb je nog geen account? Bekijk dan alle voordelen of meld je direct aan.

De online publicatie biedt professionals een handig overzicht van producten. Het is makkelijk om het erbij te pakken tijdens een consult of een linkje naar ouders te sturen zodat zij het op hun gemak kunnen bekijken.

Adviseur Nederlands Centrum Jeugdgezondheid

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Mini-learning motorische ontwikkeling

Hoe stimuleer je motorische ontwikkeling?

Bewegen speelt een grote rol bij het stimuleren van de motorische ontwikkeling van baby’s, dreumesen en peuters. Het is dus belangrijk om op bewegen in te zetten. Wij hebben praktische tools ontwikkeld die je helpen hiermee aan de slag te gaan, namelijk de Beweegspelletjes en Praatplaten. In de Mini-learning kom je erachter hoe je de Beweegspelletjes en Praatplaten in de praktijk toepast en krijg je de bijbehorende kennis over motorische ontwikkeling. Nadat je de Mini-learning gevolgd hebt kun je de Beweegspelletjes en Praatplaten aanvragen.

Beweegspelletjes

Met de Beweegspelletjes breng je meer beweging in de dag van kinderen van 0 tot 4 jaar. Hang de bundel met spelletjes zichtbaar op aan de ring, of gebruik de digitale versie. Kies samen met de kinderen, ouders en/of collega’s leuke, eenvoudig in te zetten spelletjes uit. Met deze spelletjes stimuleer je de motorische ontwikkeling van kinderen. Daarnaast dragen ze bij aan de sociaal- emotionele en cognitieve ontwikkeling. Op welke wijze je daaraan werkt, vind je terug bij ieder spelletje.

Praatplaten

Met de Praatplaat ga je op eenvoudige en laagdrempelige wijze in gesprek over het belang van bewegen bij kinderen van 0 tot 4 jaar. Het gesprek vindt plaats met ouders of collega’s. Bijvoorbeeld binnen de kinderopvang, de jeugdgezondheidszorg of als kinderfysiotherapeut of buurtsportcoach. In het gesprek heb je het over de motorische ontwikkeling van kinderen en worden jullie geïnspireerd om op zoek te gaan naar mogelijke beweegkansen die passen bij een specifiek kind.

De Praatplaten zijn beschikbaar voor de leeftijdscategorieen 0-6 maanden, 6 maanden – 1 jaar, 1-2 jaar, 2-3 jaar en 3-4 jaar.

Onderbouwing

De Beweegspelletjes en Praatplaten zijn gebaseerd op het onderzoek ‘Motorische ontwikkeling van 0 tot 6 jarigen’ en zijn in samenwerking met coaches Gezonde Kinderopvang, Suzanne Strijbosch-van Snippenberg (kinderfysiocoaching) en Pharos ontwikkeld.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Leerboek Plezier in bewegen voor ieder kind

Leskaarten Plezier in zwemmen voor ieder kind

Als aanvulling op het boek Leerboek Plezier in bewegen voor ieder kind zijn acht leskaarten voor in het zwembad ontwikkeld. Deze ‘zwemkaarten’ zijn digitaal beschikbaar.

2 miljoen

kinderen

Hoe bezorg je als begeleider ook deze groep kinderen plezier in sport?

Elke week sporten ruim twee miljoen kinderen met veel plezier, op school en op de sportvereniging. Gewoon omdat ze het leuk vinden om samen te sporten, plezier te ervaren aan een spannende wedstrijd of het gevoel te krijgen dat ze iets kunnen. Helaas kan niet ieder kind meedoen. Sommigen zijn motorisch niet vaardig genoeg waardoor ze niet goed mee kunnen doen of voortdurend het gevoel van falen hebben. Anderen hebben gedragsproblemen, worden bijvoorbeeld heel snel boos of snappen niet goed hoe ze samen moeten sporten.

Leskaarten beweegactiviteiten

In het leerboek Plezier in bewegen voor ieder kind zijn ruim zestig leskaarten opgenomen. Per leskaart is een activiteit beschreven. Daarnaast zie je op iedere leskaart twee werkvensters: het werkvenster motoriek en het werkvenster gedrag. In de werkvensters vind je aanwijzingen gericht op de specifieke activiteit en in relatie tot de eerder beschreven theorieën.

Meer kennis en producten die helpen bij het stimuleren van sport en bewegen voor kinderen en jongeren met een beperking zijn te vinden op de Campus van Special Heroes Nederland

leskaart 2 te water gaan

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Hilde Krajenbrink

Specialist

Mijn doel is dat alle kinderen met plezier en zelfvertrouwen sporten en bewegen, tijdens de gymles, bij de sportvereniging en tijdens het buitenspelen. Hierbij richt ik mij op kinderen in het algemeen en specifiek op kinderen met een motorische achterstand. Ik deel kennis uit wetenschappelijk onderzoek en goede voorbeelden uit de praktijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden

Whitepaper Van jongs af aan vaardig in bewegen

Waarover gaat de whitepaper

In de whitepaper vind je een uitleg van wat we bedoelen met motorische ontwikkeling en motorisch vaardig zijn en wat de mogelijkheden zijn om de achteruitgang van motorische fitheid tegen te gaan. We staan stil bij de settings waarin kinderen bewegen, spelen en sporten. Ook lees je wat er bekend is vanuit de wetenschap, welke goede praktijkvoorbeelden er zijn en waarom die voorbeelden succesvol zijn. Zo kun je als bestuurder, beleidsmaker en professional aan de slag met erkende interventies.

Deze whitepaper richt zich op professionals die de kwaliteit én het plezier in sport en bewegen bij kinderen en jongeren van 0-18 jaar willen vergoten

Voor wie is deze whitepaper?

Deze whitepaper richt zich op professionals die de kwaliteit én het plezier in sport en bewegen bij kinderen en jongeren van 0 – 18 jaar willen vergroten. Dit zijn bijvoorbeeld:

  • Beleidsmakers en -uitvoerders
  • Pedagogisch medewerkers
  • Vakleerkrachten bewegingsonderwijs
  • Groepsleerkrachten
  • Intern begeleiders (IB-ers)
  • Kinderfysiotherapeuten
  • Jeugdartsen
  • Buurtsportcoaches
  • (Professionele) sporttrainers

Wat willen we met deze whitepaper bereiken?

Deze whitepaper creëert overzicht en geeft inzicht in wat beter leren bewegen is en professionals stimuleren vanuit meerdere kanten over dit vraagstuk na te denken en te handelen (integrale visie en aanpak).

teambuilding kinderen

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

portretfoto

Johan Koedijker

Specialist

Ik vertaal wetenschappelijk onderzoek op het gebied van een gezonde motorische ontwikkeling naar praktisch toepasbare informatie, zodat iedereen een leven lang kan profiteren van de vele voordelen van sport en bewegen. Thema’s waar ik mij mee bezighoud zijn; meer en beter bewegen op school, gevarieerder en met plezier sporten op de vereniging en meer bewegen in de buurt.

Misschien ook interessant:

Geen items gevonden