Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

Geen cookies te weergeven

 

 

Geen cookies te weergeven

Spring naar content

Handreiking Inzicht in impact voor teamleiders buurtsportcoaches

Waarom monitoren?

Goede monitoring helpt jou als teamleider om de juiste informatie te verzamelen. Zodat je keuzes kunt onderbouwen en kunt bijsturen daar waar ruimte is voor verbetering. Zie het als een handvat, dat zorgt voor scherpere formulering van de (juiste) doelstellingen, zorgt dat jij en je team nóg beter werk kunnen leveren en dat je de waarde daarvan ook zichtbaarder kan maken.

visual hardloopbaan inzicht in impact
inzicht en vervolgstappen

Hoe je activiteiten bijdragen aan gemeentelijk beleid

In diverse bijeenkomsten met teamleiders van buurtsportcoaches kwam naar voren dat het verband tussen de (veelheid aan) activiteiten van de buurtsportcoaches en de beleidsdoelstellingen van de gemeente niet altijd helder is. Dat maakt het lastig om te laten zien in welke mate al deze activiteiten bijdragen aan het realiseren van de gemeentelijke doelstellingen. Het is belangrijk dat jij als teamleider wél inzichtelijk kan maken op welke wijze de activiteiten van jouw team hieraan bijdragen. Deze handreiking helpt je daarbij en geeft kort en krachtig de belangrijkste aandachtspunten en stappen weer. Van tips voor de koppeling van de activiteiten aan de gemeentelijke doelstellingen tot aan tips over de inzet van bestaande instrumenten.

Praktijkvoorbeelden

We zijn altijd op zoek naar goede voorbeelden om anderen mee te inspireren, zoals dit praktijkvoorbeeld: De buurtsportcoach: van activiteitengericht werken naar impactgericht werken. Heb jij ook een voorbeeld hoe jullie er als team in slagen om jullie waarde zichtbaar te maken en/of hoe monitoring jullie geholpen heeft om beter te kunnen sturen op verbetering? Neem contact met ons op!

Handreiking Inzicht in impact voor teamleiders buurtsportcoaches praktijkvoorbeelden

Overzichtspagina voor buurtsportcoaches

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Check onze overzichtspagina voor buurtsportcoaches. Hier vind je in één oogopslag kennis om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Meer informatie of vragen:

rinske bakker

Rinske Bakker

Specialist

Sporten en bewegen kan veel voor mensen betekenen. Naast de positieve lichamelijke effecten zijn de sociale voordelen groot en misschien nog wel belangrijker. Door samen te bewegen leer je mensen kennen, werk je met anderen samen en verleg je je eigen grenzen. Het zorgt er op latere leeftijd voor dat je je minder eenzaam voelt en langer zelfredzaam blijft. Het is mijn passie om ervoor te zorgen dat iedereen kan deelnemen aan sport en bewegen om deze effecten te ervaren.

Misschien ook interessant:

Sport en Bewegen Impactwijzer

De Sport en Bewegen Impactwijzer helpt bij het vaststellen van de impact van sport- en beweegprojecten aan de hand van een stappenplan, verdiepende theorie, handige tips en goede voorbeelden uit de praktijk.

Buurtsportcoaches: met de juiste kennis meer mensen in beweging

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Hier vind je een overzicht om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Monitoring- en Evaluatiewijzer sport- en beweegbeleid

De Monitoring- en Evaluatiewijzer (M&E-wijzer) is een stappenplan met uitleg en tips voor monitoring en evaluatie van lokaal sport- en beweegbeleid.

Jeugd in armoede: cijfers, beleid en praktijk

jeugd in armoede kind aan het wachten met rugtas

Jeugd in armoede: impact op sportdeelname van 1 op de 11 kinderen

Armoede raakt ook de kleinste dingen die voor kinderen en jongeren vanzelfsprekend zouden moeten zijn, zoals sporten. 1 op de 11 kinderen (4-12 jaar) en 1 op de 17 jongeren (12-18 jaar) groeit op in armoede, met vaak onvoldoende geld voor kleding, vervoer en sociale activiteiten. Dit betekent dat ze wekelijks minder sporten en minder vaak lid zijn van sportverenigingen dan hun leeftijdsgenoten. Minder dan de helft van deze kinderen en 56% van de jongeren sport wekelijks. Een flink verschil met de 76% van de kinderen – en ruim 80% van jongeren – uit gezinnen met een hoger inkomen.

Sport als lichtpuntje

Sport kan een waardevolle uitlaatklep zijn voor jeugd in armoede: het biedt hen de kans om even te ontsnappen aan de zorgen thuis en zich fysiek en mentaal te ontwikkelen. Ergens bijhoren, gezien worden of nieuwe vrienden maken draagt bij aan een gezond zelfbeeld. Voor hen is sport en bewegen niet alleen een doel, maar een manier om actief te zijn, plezier te ervaren en even weg te zijn van de zorgen thuis.

jeugd in armoede kind zit op stoep
jeugd in armoede kinderen op een voetbalpleintje

Wat kun je vinden in de toolkit Jeugd in armoede?

  • Algemeen: Inzicht in uitdagingen en belemmeringen
  • Beleid: Beleid dat meedoen mogelijk maakt
  • Uitvoering: tools en handvatten voor professionals

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Laura Butselaar

Specialist

Als specialist jeugd bij Kenniscentrum Sport & Bewegen houd ik me vooral bezig met de kennisontwikkeling en professionalisering van sport en bewegen in het  sociaal domein en bij gemeenten. Ik richt mij specifiek op kwetsbare jeugd, bijvoorbeeld kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Hoe kunnen we hun deelname aan het sport- en beweegaanbod meer toegankelijk maken? Dat is vaak niet alleen een kwestie van geld, maar een complexe combinatie van factoren.

portretfoto

Hanneke Smits

Specialist

Mijn drijfveer is om positieve impact te maken met en voor mensen in een kwetsbare positie. Sport en bewegen is hierbij van waarde op zowel persoonlijk niveau als dat van de samenleving. Door te sporten en bewegen voel je je fitter, gezonder en versterk je je zelfvertrouwen en mentale veerkracht. Ook draagt het bij aan het vergroten van je sociale contacten en gevoel van verbinding. Helaas ondervinden juist mensen in een kwetsbare positie belemmeringen om te sporten en bewegen. Binnen team Meedoen door sport en bewegen richt ik me als specialist kwetsbare jeugd op kennisontwikkeling voor onder andere gemeenten en sportprofessionals over hoe je beweeg- en sportdeelname van kwetsbare kinderen en jongeren kunt stimuleren. Zodat ook zij kunnen genieten van de voordelen van sport en bewegen.

Ook interessant

Jeugdparticipatie: actief betrekken van jongeren bij sport en bewegen

Gebruik de Jeugdparticipatie tools om te bekijken hoe actief jij jeugd betrekt en wat je mogelijk (nog meer) kunt doen.

Versterken van je sportklimaat

Als beleidsadviseur aan de slag met een pedagogisch sportklimaat binnen je gemeente? Deze handreiking biedt praktische richtlijnen, inzichten en inspiratie om concrete stappen te zetten richting sportaanbieders en zo voor alle deelnemers een optimaal jeugdsportklimaat te creëren.

Buurtsportcoaches: met de juiste kennis meer mensen in beweging

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Hier vind je een overzicht om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Jeugdparticipatie: actief betrekken van jongeren bij sport en bewegen

jeugdparticipatietool groep slaat handen in elkaar

Verschillende manieren van participatie

Er zijn verschillende manieren om jeugd te betrekken bij jeugdwerk- en buurtsportsportactiviteiten. Het gaat erom dat je aanpak aansluit bij de jeugd en context waarmee en waarin je werkt. De ene vorm is dus niet per se beter dan de andere.

  • Verantwoordelijk
  • Meebeslissen
  • Meedoen
  • Raadplegen & informeren
  • Georganiseerd aanbod waarnaar wordt verwezen
  • Onbekend aanbod

Voordelen van jeugd betrekken bij sport en bewegen

  • Jeugd haakt minder snel af
  • Jeugd ontwikkelt talenten, vaardigheden en competenties, denk aan het leren organiseren en het formuleren van wensen of doelen
  • Jeugd ontwikkelt zelfvertrouwen, sociale vaardigheden en contacten
  • Jeugd leert dat haar mening telt en voelt zich meer verbonden in de wijk of bij activiteiten
  • Professionals verruimen hun blikveld (jeugd kijkt anders tegen de wereld aan)
  • Professionals kunnen hun activiteiten (beter) verantwoorden
Zorg voor aansluiting participatietool voor buurtsport en jongerenwerkactiviteiten

Meer informatie of ondersteuning?

portretfoto

Laura Butselaar

Specialist

Als specialist jeugd bij Kenniscentrum Sport & Bewegen houd ik me vooral bezig met de kennisontwikkeling en professionalisering van sport en bewegen in het  sociaal domein en bij gemeenten. Ik richt mij specifiek op kwetsbare jeugd, bijvoorbeeld kinderen en jongeren die opgroeien in armoede. Hoe kunnen we hun deelname aan het sport- en beweegaanbod meer toegankelijk maken? Dat is vaak niet alleen een kwestie van geld, maar een complexe combinatie van factoren.

Hanneke Smits

Specialist

Mijn drijfveer is om positieve impact te maken met en voor mensen in een kwetsbare positie. Sport en bewegen is hierbij van waarde op zowel persoonlijk niveau als dat van de samenleving. Door te sporten en bewegen voel je je fitter, gezonder en versterk je je zelfvertrouwen en mentale veerkracht. Ook draagt het bij aan het vergroten van je sociale contacten en gevoel van verbinding. Helaas ondervinden juist mensen in een kwetsbare positie belemmeringen om te sporten en bewegen. Binnen team Meedoen door sport en bewegen richt ik me als specialist kwetsbare jeugd op kennisontwikkeling voor onder andere gemeenten en sportprofessionals over hoe je beweeg- en sportdeelname van kwetsbare kinderen en jongeren kunt stimuleren. Zodat ook zij kunnen genieten van de voordelen van sport en bewegen.

Misschien ook interessant:

Versterken van je sportklimaat

Als beleidsadviseur aan de slag met een pedagogisch sportklimaat binnen je gemeente? Deze handreiking biedt praktische richtlijnen, inzichten en inspiratie om concrete stappen te zetten richting sportaanbieders en zo voor alle deelnemers een optimaal jeugdsportklimaat te creëren.

Meiden: een wereld te winnen

Het document ‘Meiden: een wereld te winnen’ geeft inzicht in de sport- en beweegbehoefte van meiden met een niet-westerse migratieachtergrond in gezinnen met geldzorgen.

Buurtsportcoaches: met de juiste kennis meer mensen in beweging

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Hier vind je een overzicht om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Licht verstandelijke beperking in de sport

Bekijk onze tools over LVB in de sport

In de handreiking (voor beleidsadviseurs) lees je wat sport en bewegen kan betekenen voor mensen met een licht verstandelijke beperking en hoe je dit lokaal kunt organiseren.

De tipkaart biedt praktische tips voor alle sport- en welzijnsprofessionals, zoals buurtsportcoaches, jongerenwerkers en sportinstructeurs.

Je bent niet ingelogd

Log in om dit product af te nemen. Heb je nog geen account? Bekijk dan alle voordelen of meld je direct aan.

adaptieve vaardigheden mensen met een licht verstandelijke beperking lvb

Mensen met een licht verstandelijke beperking vormen een diverse groep

Het intelligentieniveau van mensen met een LVB kan variëren en ze kunnen dan ook problemen hebben op verschillende vaardigheden. Factoren zoals opvoeding, sociale omgeving en onderwijs spelen een grote rol in hoe een LVB zich ontwikkelt en uit. Ook kan de ernst van een LVB veranderen door ondersteuning of ingrijpende gebeurtenissen in iemands leven, zogenoemde ‘life-events’. Veel mensen met een LVB proberen hun beperkingen te verbergen, omdat ze niet willen dat anderen hen als anders zien. Dit, in combinatie met de diversiteit, kan het lastig maken om op te merken dat iemand een LVB heeft.

Participatie in de sport- en beweegsector

In de sportsector zijn er ook verschillen in participatiecijfers. Zo is 58 procent van de mensen zonder beperking actief bij een sportvereniging, terwijl dit percentage voor mensen met een licht verstandelijke beperking LVB slechts 42 procent is. Dit verschil wordt nog groter bij regelmatige sportdeelname: 68 procent van de mensen zonder beperking sport regelmatig, tegenover slechts 40 procent van de mensen met een LVB.

positieve effecten sport met licht verstandelijke beperking lvb

Wil je meer informatie of ondersteuning?

biko portretfoto

Biko Blommestein

Specialist

In mijn ogen bestaat er niets mooiers dan sporten en bewegen. Helaas is dit voor veel mensen met een beperking niet vanzelfsprekend. Daarom zet ik mij in om deze doelgroep te ondersteunen. Samen met anderen zoek ik naar oplossingen voor belemmeringen en verspreid ik kennis om de toegankelijkheid van sport voor mensen met een beperking te verbeteren. Zo creëren we een sportieve omgeving waarin iedereen kan deelnemen.

Misschien ook interessant:

Buurtsportcoaches: met de juiste kennis meer mensen in beweging

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Hier vind je een overzicht om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Tipkaart laaggeletterdheid in de sport

Wil jij als buurtsportcoach laaggeletterdheid herkennen en begrijpelijk communiceren? Deze tipkaart helpt je op weg!

Whitepaper Sport en bewegen door mensen met een beperking

Deze whitepaper geeft praktische informatie en handvatten om mensen met een beperking in beweging te krijgen en houden.

Ontwerpchecklist inclusieve beweegvriendelijke omgeving


Waarom deze ontwerpchecklist?

Deze interactieve ontwerpchecklist is tot stand gekomen in samenwerking met Sweco. De checklist bestaat uit ontwerpprincipes voor het ontwerpen en inrichten van een inclusieve beweegvriendelijke omgeving. Ontwerpers kunnen deze checklist erbij pakken om een openbare ruimte zo te ontwerpen en in te richten dat iedereen – jong en oud, met of zonder beperking en onder alle omstandigheden – er veilig gebruik van kan maken.  

Voorbeeldweergave ontwerpchecklist inclusieve beweegvriendelijke omgeving
Animatie van spelende kinderen

Wat is een inclusieve beweegvriendelijke omgeving?

Een inclusieve beweegvriendelijke omgeving is een toegankelijke en veilige omgeving die iedereen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te bewegen, spelen, sporten en ontmoeten. Volgens het VN-verdrag handicap moet Nederland de positie van mensen met een beperking verbeteren in werk, onderwijs, sport en recreatie. Een beweegvriendelijke omgeving moet dus niet alleen toegankelijk zijn, maar ook uitnodigen tot gebruik door iedereen. 

Ontwerpcriteria: de 6 B’s

Een inclusieve beweegvriendelijke omgeving moet voldoen aan 11 criteria (11 B’s, zie ook onze whitepaper over de beweegvriendelijke omgeving). In deze ontwerpchecklist komen 6 B’s aan bod, omdat ontwerpers daar invloed op hebben.

  • Beschikbaar: is de ruimte open wanneer mensen het nodig hebben?
  • Bereikbaar: kan iedereen de locatie gemakkelijk bereiken, bijvoorbeeld met het openbaar vervoer, zonder drempels of omwegen?
  • Betreedbaar: kan iedereen er gemakkelijk naar binnen of buiten? Ook als je geen trap kunt nemen?
  • Bruikbaar: kunnen mensen er doen wat ze van plan zijn?
  • Begrijpelijk: vindt iedereen gemakkelijk zijn weg en begrijpt iedereen de informatie?
  • Betrouwbaar: voelt iedereen zich veilig en welkom en blijft de ruimte onder diverse omstandigheden betrouwbaar in gebruik?

De ontwerpchecklist als richtlijn

De checklist is geen gouden standaard, maar biedt richtlijnen. Bij iedere ruimtelijke opgave is maatwerk nodig, de lokale behoeften zijn namelijk overal anders. De kennis over dit thema is in ontwikkeling en daarom werken we de ontwerpchecklist jaarlijks bij. 

Voorbeeld van de thema's in de Ontwerpchecklist inclusieve beweegvriendelijke omgeving

Inclusieve BVO Scan

Naast de checklist is ook de Inclusieve BVO Scan gerealiseerd in samenwerking met Sweco. Met de Inclusieve BVO Scan krijg je snel inzicht in of de omgeving voldoende toegankelijk en beweegvriendelijk is om veilig in te kunnen bewegen, spelen en sporten.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Jeroen Hoyng

Specialist

Vrijetijdwetenschapper die wetenschap, beleid en praktijk wil verbinden op thema’s als: sport, spelen en bewegen in openbare ruimte, sportinfrastructuur, sportbeleid, sportdeelname en beweeggames. Werkervaring bij universiteit, sportbond, provinciale sportorganisatie, onderzoeksbureau, gemeente en sinds 2004 bij Kenniscentrum Sport & Bewegen. Nu werkzaam als specialist sportinfrastructuur met als doel kennis te verzamelen en delen om een beweegvriendelijke leefomgeving te creëren die mensen faciliteert, stimuleert en uitdaagt om te bewegen, spelen en te sporten.

portretfoto

Misschien ook interessant:

Beweegvriendelijke Omgeving Scan (BVO Scan)

Is jouw buurt, wijk, stadsdeel of schoolplein beweegvriendelijk?

Bouwstenen van de Beweegvriendelijke Omgeving

Hoe richt je de omgeving zo in dat inwoners meer bewegen?

Inspiratiegids Inclusieve Beweegvriendelijke Omgeving

Hoe borg je inclusiviteit bij sport en bewegen in de buitenruimte?

Inspiratiegids beweegstimulerende inrichting JGZ

Kans voor de jeugdgezondheidszorg

Jonge kinderen zijn van zichzelf meestal erg actief en willen graag van alles ontdekken. Bewegen en spelen zijn echter niet vanzelfsprekend. De omgeving daagt kinderen niet altijd uit tot bewegen. Dat terwijl bewegen een positieve invloed heeft op de sociale, cognitieve en motorische ontwikkeling van kinderen. Hier ligt een mooie kans voor de jeugdgezondheidszorg: de JGZ ziet immers meer dan 88% van de kinderen van 0-4 jaar en richt zich op het gezond opgroeien.

Aan de slag met een beweegstimulerende inrichting

Als JGZ-professional weet je dat bewegen belangrijk is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Maar het is niet altijd makkelijk om dit onderwerp met ouders te bespreken. JGZ-organisaties kunnen hun wacht- en consultruimtes zó inrichten dat ze uitstralen dat bewegen belangrijk, leuk en eenvoudig is. Dit stimuleert jonge kinderen tot bewegen en zet ouders en JGZ-professionals aan tot het gesprek over bewegen. De Inspiratiegids helpt je op weg met een beweegstimulerende inrichting.

De Inspiratiegids is een combinatie van wetenschappelijke kennis en ervaringen uit de praktijk. Wil jij ook aan de slag met een beweegstimulerende inrichting? Laat je inspireren door de Inspiratiegids of neem dan contact op met onze samenwerkingspartner NCJ.

voorbeeld van de vernieuwde praktijkvoorbeelden beweegstimulerende inrichting jgz

Als ik een kindje zie spelen met beweegstimulerend materiaal terwijl ik de wachtkamer binnenkom, is het voor mij heel makkelijk om meteen het gesprek over bewegen te beginnen

Jeugdarts

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Chantal-van-den-Thillart

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Misschien ook interessant:

Argumentenkaartjes

Gebruik de Argumentenkaartjes om inzichtelijk te krijgen wat ouders belangrijk vinden voor hun kind en ga het gesprek over bewegen aan.

Nut en Noodzaak

Bewegen is goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Maar waar heeft bewegen precies effect op bij kinderen en hoe bespreek je dit met ouders?

Mini-learning motorische ontwikkeling

Benieuwd hoe je met bewegen de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen stimuleert? Ontdek het in de Mini-learning

Sociale sportinitiatieven

Direct aan de slag met sociale sportinitiatieven

Benieuwd hoe je binnen het sociaal domein de waarde van sociale sportinitiatieven kunt benutten? Bekijk de whitepaper, de overzichtstool en het overzicht van de verschillende initiatieven.

Je bent niet ingelogd

Log in om dit product af te nemen. Heb je nog geen account? Bekijk dan alle voordelen of meld je direct aan.

Maatschappelijke doelen

Sport en bewegen dragen – onder de juiste voorwaarden – bij aan maatschappelijke doelen. Denk aan doelen als minder eenzaamheid bij jongeren en ouderen, minder schooluitval, meer kansen op de arbeidsmarkt, minder overlast en meer zelfredzaamheid.

Sociale sportinitiatieven

Waarschijnlijk kent jouw gemeente al beweeginitiatieven voor kwetsbare groepen. Toch zijn zomaar samen een potje voetballen, of een rondje wandelen met achteraf een kopje koffie, vaak niet genoeg om de gewenste positieve effecten echt te bereiken. Hoe doe je dat dan wel? Uit onderzoek weten we intussen dat je zou moeten inzetten op wat we ‘een sociaal sportinitiatief’ noemen.

Sociale sportinitiatieven hebben niet als doel om de sport- en beweegdeelname te verhogen. Ze hebben als doel dat de deelnemers vooruitgang boeken op een levensdomein als onderwijs, werk, welzijn of gezondheid. Het is een planmatige aanpak voor complexe maatschappelijke vraagstukken, met inzet van sport en bewegen.

sociale-sport-mockups
icoon van een lamp

In onze toolkit vind je onder andere een overzicht van sociale sportinitiatieven. Dit overzicht wordt elk half jaar van een update voorzien. Ben of ken jij de eigenaar van een sociaal sportinitiatief dat nog niet in dit overzicht voorkomt? Stuur dan een e-mail naar Sandra van Wijhe-Faase.

Wil je meer informatie of ondersteuning?

Sandra van Wijhe-Faase

Specialist

Bewegen en sport is voor iedereen van belang, ook voor mensen waar dit (nog) niet zo vanzelfsprekend voor is. Met een achtergrond in zowel welzijn als sport zet ik me in om professionals in het sociaal domein te inspireren, activeren en ondersteunen. Dit om de sociaalmaatschappelijke effecten van sport en bewegen zo optimaal mogelijk te benutten en zo deze doelgroep de voordelen van sport en bewegen te laten ervaren.

Portretfoto specialist Mitchell Tollenaar

Mitchell Tollenaar

Specialist

Mijn passie is ervoor zorgen dat mensen in kwetsbare posities  de positieve effecten van sporten en bewegen kunnen ervaren. Dat is namelijk nog niet voor iedereen vanzelfsprekend. Binnen het thema ‘Meedoen aan sport en bewegen’ richt mijn kennis zich voornamelijk op de groep (kwetsbare) senioren en (kwetsbare) volwassenen. Door mijn praktijkervaring als buurtsportcoach te combineren met mijn wetenschappelijke kennis probeer ik professionals uit de sport, zorg en welzijn te stimuleren, ondersteunen en inspireren om mensen in kwetsbare posities in beweging te brengen en te houden.

Misschien ook interessant:

Buurtsportcoaches: met de juiste kennis meer mensen in beweging

Ben je buurtsportcoach of val je op een andere manier binnen de Brede Regeling Combinatiefuncties? Hier vind je een overzicht om je te ondersteunen in je dagelijkse werk en bij je eigen ontwikkeling: van praktische tools tot inspirerende praktijkvoorbeelden.

Jeugd in armoede: cijfers, beleid en praktijk

De overzichtspagina ‘Jeugd in armoede: cijfers, beleid en praktijk’ geeft jou als beleidsadviseur of prakijkprofessional inzichten en handvatten om kinderen en jongeren in kwetsbare situaties te ondersteunen, zodat ook zij kunnen profiteren van de positieve effecten van sport en bewegen.

Tipkaart laaggeletterdheid in de sport

Wil jij als buurtsportcoach laaggeletterdheid herkennen en begrijpelijk communiceren? Deze tipkaart helpt je op weg!

E-learning typen ouders: in gesprek over sport en bewegen

professional-met-kind-en-ouder

Hoe krijg je ouders mee in het belang van sport en bewegen?

Dat voldoende bewegen al op jonge leeftijd belangrijk is, weet jij als geen ander. Maar dit overbrengen naar ouders vanuit jouw rol als professional, is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je ervoor dat je jouw boodschap zó overbrengt, dat ouders het belang hiervan inzien? Dit doe je door in eerste instantie aan te sluiten bij de belevingswereld van de ouders en bij wat zij belangrijk vinden. In deze e-learning leer je meer over hoe je dat doet in gesprekken met ouders. Zo wordt het voor jou als professional én de ouder makkelijker om samen in gesprek te gaan over het beweeggedrag van een kind.

Wat kun je verwachten?

De e-learning Typen ouders is gericht op professionals die regelmatig ouders van jonge kinderen spreken, zoals professionals in de jeugdgezondheidszorg, kinderfysiotherapeuten of sociaal werkers. Het is gebaseerd op een model van MarketResponse waaruit duidelijk wordt dat ouders kunnen verschillen op het niveau van motieven en houding ten aanzien van het ouderschap. Deze zogenoemde oudersegmenten vormen een handige kapstok die jij als professional kunt gebruiken om jouw boodschap succesvol over te brengen richting ouders. In deze korte e-learning leer je verschillende typen ouders herkennen via casussen. Tussendoor krijg je handvatten, do’s en don’ts voor het gesprek met ouders over het sport- en beweeggedrag van hun kind.

mockup elearning type ouders

Totstandkoming van de e-learning

Vanuit de praktijk komt vaak de vraag hoe je als professional het gesprek over sport en bewegen goed aangaat met ouders. Om deze professionals hierbij te ondersteunen, hebben we deze e-learning ontwikkeld. De theorie achter de e-learning is gebaseerd op een model van MarketResponse. De inhoud van de e-learning is ontwikkeld samen met professionals uit de praktijk en het Nederlands Centrum Jeugdgezondheidszorg (NCJ) en getoetst bij een klankbordgroep van praktijkprofessionals. De casussen zijn eveneens tot stand gekomen met hulp van deze klankbordgroep. Dit is verwerkt door onderzoeksbureau iresearch en Kenniscentrum Sport & Bewegen.

Meer informatie of ondersteuning?

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Chantal-van-den-Thillart

Misschien ook interessant:

Argumentenkaartjes

Gebruik de Argumentenkaartjes om inzichtelijk te krijgen wat ouders belangrijk vinden voor hun kind en ga het gesprek over bewegen aan.

Nut en Noodzaak

Bewegen is goed voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Maar waar heeft bewegen precies effect op bij kinderen en hoe bespreek je dit met ouders?

Mini-learning motorische ontwikkeling

Benieuwd hoe je met bewegen de motorische ontwikkeling bij jonge kinderen stimuleert? Ontdek het in de Mini-learning

Wijktekening


Wat kun je verwachten van de Wijktekening?

Er valt een wereld te winnen als het gaat om inzetten op sport en bewegen. En dat terwijl bewegen juist zo’n belangrijke rol speelt bij gezond ontwikkelen en vitaal ouder worden. Samenwerking tussen verschillende organisaties en professionals binnen een wijk of gemeente kan hier een grote bijdrage aan leveren.

De Wijktekening weergeeft professionals en organisaties in de wijk en legt uit welke rol zij kunnen spelen op het gebied van sport en bewegen. Naast dit overzicht geeft de Wijktekening je de mogelijkheid om zelf bestaande lokale samenwerkingen in kaart te brengen en dit uit te breiden. Met jouw lokale sport- en beweegnetwerk in kaart kun je meer mensen in beweging brengen. 

Voorbeeldweergave wijktekening voor senioren
Vader die kind helpt met fietsen

Totstandkoming van de Wijktekening

De Wijktekening is bedoeld voor professionals die werken met jeugd of met senioren binnen welzijn, sport, sociaal domein, onderwijs en/of zorg. Vanuit verschillende hoeken is er vraag naar een overzicht van samenwerkingspartijen op het gebied van sport en bewegen in de wijk. Met hulp van twee klankbordgroepen is de Wijktekening ontwikkeld. In deze klankbordgroepen dachten zowel professionals mee die werken met jeugd, als professionals die werken met senioren.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Marnik Gommers

Specialist

Ik zet mij in voor de brede groep senioren en richt me daarbij met name op het belang van sport en bewegen voor deze doelgroep en de mogelijkheden om dit te doen. Het grote doel daarbij is professionals helpen zoveel mogelijk senioren vitaal oud(er) te laten worden. Mijn ervaring uit de praktijk helpt (wetenschappelijke) kennis vertalen naar praktische handvatten voor deze professionals.

marnik protretfoto voor de wijktekening

Misschien ook interessant

Handreiking Senioren in beweging: van beleid naar praktijk

Deze handreiking biedt professionals die werken met en/of voor senioren de juiste kennis en praktische tools op het gebied van sport en bewegen voor senioren.

Bewust Bewegen met chronische aandoeningen

Help patiënten met chronische aandoeningen aan de hand van de juiste kennis en gesprekstechnieken verantwoord meer te bewegen.

Toolbox beweegstimulering jonge kinderen

Benieuwd hoe je als buurtsportcoach inzet op meer bewegen bij 0-6 jarigen? Ontdek het in de toolbox.

Toolkit Buitenspelen

overzicht van de producten uit de toolkit buitenspelen op de bso

Wat vind je in de toolkit?

Er zijn twee toolkits, een specifiek voor buitenspelen op de bso en een specifiek voor buitenspelen op de kinderopvang. In elke toolkit vind je inzichten, praktische tips en ideeën om buitenspelen te stimuleren. Je krijgt feiten en cijfers, je ontdekt hoe je concreet buitenspeelbeleid kunt formuleren en hoe je kinderen én collega’s enthousiast maakt. In de toolkit vind je een:

  • Handreiking: hoe gebruik je de toolkit?
  • Tipsheet: feiten & cijfers rondom buitenspelen
  • Checklist: breng in kaart hoe buitenspelen op jullie locatie gaat
  • Buitenspeelposter: een praktische poster om ideeën en afspraken vast te leggen
  • Potje Buitenspelen: buitenspeelspelletjes die je direct kunt gebruiken

Hoe stimuleer je buitenspelen?

De bso en de kinderopvang spelen een belangrijke rol in de gezonde ontwikkeling van kinderen. Veel kinderen brengen tijd door op de bso of de kinderopvang. Dé plek om buitenspelen te stimuleren. Als pedagogisch medewerker heb je veel ervaring en kennis op het gebied van gezondheid, ontwikkeling en opgroeien van jonge kinderen. Jij speelt een belangrijke rol in het stimuleren van buitenspelen. Met deze toolkit kun je direct aan de slag om meer kinderen met plezier buiten te laten spelen.

illustratie kinderen die buitenspelen

Risicovol buitenspelen

Risicovol buitenspelen is een avontuurlijke en uitdagende vorm van buitenspelen waarbij er een risico bestaat op een (kleine) verwonding. Kinderen zoeken en verleggen hun hierdoor ontwikkelen ze zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en leren ze risico’s inschatten.

Een aantal tips om met risicovol buitenspelen aan de slag te gaan:

  • Bespreek jullie visie, doelen en afspraken rondom risicovol buitenspelen en evalueer dit regelmatig. Houd rekening met verschillen. 
  • Zorg voor een uitdagende speelomgeving waarin verschillende vormen van risicovol spelen gestimuleerd worden. Denk aan een skateboard om te racen, een huisje om op te klimmen of ‘loose parts’ zoals dozen of takken.
  • Geef kinderen ruimte om te ontdekken en uitdagingen aan te gaan. Observeer en grijp pas in als er sprake is van gevaar dat kinderen niet zelf kunnen overzien. 

Meer informatie en inspiratie over risicovol spelen en de meerwaarde ervan zijn te vinden op de website van VeiligheidNL.

Op zoek naar meer informatie of ondersteuning?

Hilde Krajenbrink

Specialist

Mijn doel is dat alle kinderen met plezier en zelfvertrouwen sporten en bewegen, tijdens de gymles, bij de sportvereniging en tijdens het buitenspelen. Hierbij richt ik mij op kinderen in het algemeen en specifiek op kinderen met een motorische achterstand. Ik deel kennis uit wetenschappelijk onderzoek en goede voorbeelden uit de praktijk om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen.

Chantal van den Thillart

Specialist

Bewegen, dat is leuk én gezond. Dit heb ik zelf altijd zo ervaren en dit wil ik graag overdragen aan de professionals waar ik mee werk. Dat doe ik door zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften vanuit het veld en wetenschappelijke kennis te vertalen naar praktische tools en handvatten. Ik probeer professionals te stimuleren, te enthousiasmeren en zo goed mogelijk te ondersteunen om jonge kinderen, in de leeftijdscategorie 0-4 jaar, meer te laten bewegen.

Chantal-van-den-Thillart

Misschien ook interessant:

Aan de slag met schoolpleinen

Met de Toolkit Schoolpleinen breng je de huidige situatie van het beweeggedrag van kinderen op het schoolplein in kaart en krijg je tien concrete tips om dit te stimuleren.

E-book Buitenspelen

Buitenspelen is cruciaal voor de fysieke en mentale ontwikkeling van kinderen. Toch spelen niet alle kinderen evenveel buiten. Nieuwsgierig hoe je verandering in gang kunt zetten?

Beweegbeleid kinderopvang

Als kinderopvangorganisatie kun je het beweeggedrag en daarmee de ontwikkeling van kinderen bevorderen. Dit vastleggen in beleid is belangrijk. Hoe je daarmee aan de slag gaat, lees je in dit Beweegbeleid kinderopvang.